Ve většině domácností se však v pondělí vše připravuje na štědrovečerní chvíle, zdobí se vánoční stromeček, balí se dárky a později připravuje nezaměnitelná štědrovečerní večeře. Ozdobený stromek a smažený kapr s bramborovým salátem je pro většinu obyvatel Česka neodmyslitelnou součástí vánočních svátků. Podle průzkumů si kapra dopřeje většina Čechů.

Bílých Vánoc se letos nedočkají všichni, nicméně část republiky se na ně těšit může. Ve velkých městech sice sníh neleží, i když ráno sněžilo na Karlovarsku i na Frýdecku, ale teplota pod nulou alespoň zaručuje, že Vánoce nejsou na blátě.

Křesťanský náboj se vytrácí

Převážně ateistická česká společnost si původní křesťanský obsah Vánoc přetransformovala. Pro řadu rodin je Štědrý den především rodinnou událostí. Přesto mnozí míří do kostela. Podle statistik z posledních let se na bohoslužbách během svátků objeví bezmála polovina z 10 miliónů Čechů, ačkoli běžně přichází o nedělích během roku do kostelů méně než půl miliónu lidí.

Někteří Češi chodí do kostela dokonce jen jednou za rok, a to právě na Štědrý večer. I to je důvodem, proč se na některých místech jako "půlnoční" neslouží katolické mše se svatým přijímáním, ale koná se jen bohoslužba slova. Mnohdy v kostelích zaznívá Vánoční mše Jan Jakuba Ryby. Návštěva kostela se stala jednou z vánočních tradic, jako je zdobení stromečku nebo adventní věnce se čtyřmi svíčkami.

Víkend patřil nákupům

Tržby tuzemských obchodů o posledním víkendu před Štědrým dnem dosáhly vrcholu. Oproti Stříbrné neděli rostly podle oslovených prodejců o desítky procent a byly i výrazně vyšší než v minulých letech. Odborníci vyšší zájem o nakupování připisují rostoucí ekonomice i silné koruně, která zlevnila asijskou elektroniku.

Podle obchodníků vyrazili poslední dva volné dny před Vánoci nakupovat zákazníci, kteří nechávají nákup dárků na poslední chvíli. Projevilo se to i na změně prodávaného sortimentu. V hypermarketech byla vedle oddělení potravin největší koncentrace zákazníků u dětských hraček a také vánočních ozdob. Změnu prodávaného sortimentu potvrzují i prodejci elektroniky, zatímco před týdnem se nejvíce prodávaly dražší výrobky, jako jsou LCD televize, o posledním předvánočním víkendu se lidé vypravili kupovat spíše drobnější dárky.

Nárůst útraty v předvánoční době předpokládali i analytici. Průměrné vánoční výdaje podle studie poradenské společnosti Deloitte vzrostou meziročně o 2,6 procenta na téměř 13 500 korun. Z vánočních útrat české rodiny připadne zhruba 8 100 korun na dárky, 3 700 korun na potraviny a 1 600 korun na společenské vyžití.