Článek
Informaci Právu potvrdil mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. "Dva letouny L 39 o sebe lehce zavadily křídly, oba však v pořádku přistály," řekl Čírtek. Podle něho nehrozilo, že by se mohly během letové ukázky zřítit.
"Kvůli této události velitel vzdušných sil generál Minařík zakázal cvičné lety až do odvolání. Je to v takových případech zvykem," vysvětlil Čírtek. Nyní se vyšetřuje, jestli šlo o chybu pilotů nebo nějakou technickou závadu. Podle Čírtka jsou připraveny k nasazení letouny Gripen. "Bojové lety Gripenů jsou v normálním režimu, těch se zákaz netýká," doplnil.
Výcvik a trénink letců zákaz nemá ohrozit. Samotní diváci, kterých přišlo na Dny NATO 60 tisíc, kolizi ani nezaznamenali. Organizátoři o ní neinformovali.
Letos už druhý zákaz
Několikadenní zákaz letů postihl letos v dubnu i nadzvukové letouny české armády Jas-39 Gripen, příčinou byla havárie stroje stejného typu ve Švédsku. Podobné opatření, které postihlo letouny MiG-21 a L-39, přijala armáda také koncem roku 2001 kvůli pochybnostem o technické kvalitě palubních výškoměrů.
Ve stejné době se nesmělo létat ani s tehdy nově zařazovanými bitevníky L-159, a to kvůli problémům s jedním z počítačů. Před třemi lety zase po nouzovém přistání bitevního vrtulníku Mi-24 nesměly několik dnů do vzduchu helikoptéry sovětské a ruské výroby, které slouží v české armádě.