Prezident cestu do Hirošimy, kde uctí památku obětí jaderného útoku ze srpna 1945, nejprve úplně zrušil, pak se ale rozhodl k náhradnímu řešení a letěl japonskou linkou. Ve hře byla i přeprava vlakem Šinkanzen.

Právě vlakem by se Klaus měl přesunout do lázeňského města Bepp na ostrově Kjúšú.

Odlet prezidenta a části delegace vnitrostátní linkou do Hirošimy znamená, že až do odletu zůstane delegace rozdělená: oficiální část s prezidentem pokračuje v programu a přesouvá se japonskými prostředky veřejné dopravy, neoficiální část tvořená většinou z novinářů a podnikatelů zůstává v Tokiu.

Příčinou je vadná baterie

V prezidentském letounu TU-154 se přestala dobíjet baterie. Technici zjistili, že některé součásti se rozbily a zkratovaly další. Pro delegaci, v níž je kromě prezidenta i ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, odletí z Prahy náhradní letadlo v 15:00, po 13 hodinách letu by mělo přistát v Japonsku. Na jeho palubě budou také baterie, které technici využijí pro opravu zdroje elektřiny v letadle, které vypovědělo službu.

Stroje z vládní letky mají problémy pravidelně. V dubnu 2005 byl nucen vojenský speciál českého prezidenta cestou do Vatikánu nouzově přistát na mnichovském letišti. Příčinou bylo prasklé přední sklo letadla. O tři měsíce později musel letoun s tehdejším ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou na cestě do Jižní Ameriky pro poruchu přistát v Mauretánii.

V březnu loňského roku byl odložen odlet české senátní mise z pražské Ruzyně. Delegaci, která měla namířeno do Malajsie a na Filipíny musel nakonec po půldenním zpoždění přepravit náhradní letoun.

Česká vláda v roce 2005 rozhodla o výměně dosavadních letadel ruské výroby TU-154 za modernější, provozně úspornější a méně hlučné stroje. První ze dvou zakoupených letounů Airbus A-319 CJ přistál na konci ledna ve Kbelích.