Vědci už umí vypěstovat novou cévu v laboratoři

Lidé s kornatěním cév mají novou šanci. Vědci zveřejnili v časopisu Nature Medicine zprávu, že dokáží v laboratorních podmínkách vypěstovat novou cévu, a to výhradně z lidských buněk. Ty tedy budou vždy zaručeně tělem přijaty a nemusí se brát z ještě zdravých míst těla.

Náhrada zkornatělé cévy byla možná již před mnoha lety. Nejdříve se cévy získávaly ze zdravých částí těla, pak se mohly nahrazovat umělohmotnými polymery a nyní je věda zase o kousek dál.

Technologie Lifeline propagovaná firmou Cytograft Tissue Enginneering může vypěstovat umělou cévu bez použití polymerů, které nemusí být v těle přijaty. Základním stavebním kamenem je sama lidská kůže, resp. keratinocyty. Pacientovi je odebrán kousek kůže o velikosti poštovní známky. Tu ve speciálním roztoku rozmnoží do speciálního listu buněk, tvořených bílkovinou vyloučenou buňkami do mezibuněčného prostoru.

Tento "matrix" je velmi pevný materiál a jednoduše se z něj dá vytvořit téměř cokoliv (proto vědci s touto technologií plánují i rozsáhlejší opravy těla). Pro cévu se tedy sroluje do trubičky, do které se implantují buňky endotelu. Ten se v lázni rozmnoží a vytvoří postupně novou cévu.

Vědci implantovali nové cévy vypěstované z lidských buněk i do potkanů, psů a opic a vždy se setkali s úspěchem. Cévy v těle vydržely a mají stejné vlastnosti jako původní cévy. Dokonce je bylo možné i napíchnout a ony se samovolně smrštily a mezeru po vpichu zacelily.