Vědci našli bílkovinu, která sama léčí zubní kaz

Právo, BBC, mcm

LEEDS

Vrtačkám, plombám a celému tomu strašidelnému arzenálu zubních lékařů hrozí brzký „odchod do důchodu“. Výzkumníci z dentistického ústavu v britském Leedsu totiž objevili bílkovinu, která umožňuje lidskému tělu, aby si poškozené zuby opravilo samo.

Foto: ČTK

Vědci z Leedsu možná udělají ze zubařů nezaměstnané. Ilustrační foto.

"Nesnáším hluk vrtačky a je zajímavé, kolika lidem už tento zvuk nahání strach. Hledali jsme proto, jak léčit kazy zubů v ranném stádiu, a vyhnout se tak vrtání,“ řekla profesorka Jennifer Kirkhamová, která vede výzkumné oddělení leedského institutu.

Brity vyvinutá bílkovina vytváří jakousi "kostru“, na níž ulpívají minerály nutné k obnově skloviny, jež chrání zuby před poškozením a zkázou. Látku lze účinně vetřít na poškozené místo, pokud je kaz zubu v počátcích.

Protože jde o nově vyvinutou látku, musí vědci prověřit, zda není závadná pro lidský organismus. Odhadují proto, že jejich metoda léčení zubů může být použitelná do pěti let, jež potřebují na testy a kontroly zdravotní nezávadnosti.

Místo kartáčku postačí svítilna

Podstatně dříve se může na trhu objevit druhý nápad z Leedsu, který by pro změnu odstranil kartáček na zuby. Výzkumníci zjistili, že jedna z molekul, používaných v potravinářském průmyslu, dokáže v ústech ničit bakterie poškozující zuby.

Nestačí však jen nalít do úst příslušný roztok a zakloktat. Tak se látka dostane do nitra baktérií, které ji pohlcují. Aby začala působit, je nutné ji ještě aktivovat světlem. Znamená to, že zubní kartáček by mohl být časem nahrazen ústní svítilnou.

Kirkhamová zatím netvrdí, že její roztok a svítilna znamená úplný konec kartáčků. Opatrně říká: "Je to bezpečná alternativa ke zlepšení ústní hygieny pro pacienty, kteří nemohou kartáček používat, nebo jako doplněk k čištění zubů.“ Nová procedura údajně prospívá i nemocným dásním.

Britové odhadují, že budou potřebovat ještě tři roky, než svůj nápad s náhražkou pro zubní kartáček dotáhnou až k tržnímu použití. Není sice nutné prověřovat nezávadnost použité látky - chtějí ale zjistit, jaký typ a jaké množství světla je pro tuto zubní hygienu nejvhodnější.