Hlavní obsah

V kanceláři trochu jako doma aneb Jak nastolit v práci opět řád

2. 5. 2022, 10:02

Někteří z nás se během home officů cítili jako ryby ve vodě. Jiným rupaly nervy nebo se utápěli v depresích a nemohli se dočkat, až se vrátí do práce „mezi lidi“. I když nám ale vysedávání u počítače v teplácích a s kočkou na klíně nevonělo, tak nějak jsme si za ty dva roky většinou zvykli. A kancelářský režim včetně dojíždění nám teď může dávat pořádně zabrat i po dlouhých měsících. Co s tím?

Foto: Profimedia.cz

Jak se v práci cítit zase dobře? Pokud to pravidla vaší firmy dovolují, možná se dá začít tím, že si svůj prostor upravíte podle svého.

Článek

„Návrat do kanceláře po pandemii může vzbuzovat smíšené emoce,“ myslí si psychoterapeutka Leah Maroneová.

Pro mnohé s ním přichází i nápor na psychiku. „Nejste zdaleka jediní, kdo zažívá symptomy, jako je nespavost, úzkost a celkové pochybnosti.“

Tyto emoce nás podle terapeutky zaměstnávají tak, že přestaneme vnímat, co je přímo před námi, zvyšují stres a negativně ovlivňují naši schopnost vypnout, odpočinout si, zregenerovat se.

K tomu přidejte, že jsme se do pracovního prostředí nevrátili zrovna po dovolené. Mnoho zaměstnanců při práci z domova zažívalo vyhoření.

Silní extroverti nejspíš rychle zapluli zpátky a cítí se konečně ve své kůži, jiní si na změnu režimu těžce zvykají.

Každodenní dojíždění: Nepřítel zdraví i vztahů

Zdraví

Jak se tedy v práci cítit zase dobře? Pokud to pravidla vaší firmy dovolují, možná se dá začít tím, že si svůj prostor upravíte podle svého.

Jak si zpříjemnit pracovní prostředí

  • Víc jako doma. Je příjemné mít kolem sebe věci, které máte rádi. O tom, jak open space a špatné prostředí v kanceláři negativně ovlivňují výkon i psychiku, bylo napsáno mnoho. Studie v časopisu Journal of Environmental Psychology z roku 2014 staví do protikladu personalizaci. Fotky, předměty s osobní hodnotou či dětské obrázky vyvolají v zaměstnanci silnější pocit toho, že mu jeho pracovní prostor patří, a tak se v něm cítí lépe.
  • Rostliny. Nenáročné druhy jako dracéna nebo tchýniny jazyky mohou zůstat nějakou chvíli i nezalité. Pokud vám rostliny dělají radost doma, na pracovním stole to nebude jinak. Navíc čistí vzduch a podle studie Washingtonské státní univerzity je v místnostech s rostlinami o 20 % méně prachu a vlhčí vzduch – i to má pozitivní vliv na naše zdraví.
  • Vůně. Jistě, v práci vonnou svíčku obvykle zapálit nemůžeme. Populární je ale difuzér, který zvlhčuje vzduch a provoní ho esenciálními oleji. Využití různých druhů vůní na zlepšení produktivity práce zkoumala už v 80. letech minulého století japonská studie. Nejoblíbenější jsou citron a rozmarýn, které prý posilují soustředění. Vždyť už ve starém Římě nosili studenti rozmarýn za uchem – možná věděli, že jim pomáhá v přemýšlení.
  • Světlo. Míra osvětlení závisí do značné míry na zaměstnavatelích. Ovšem mnoho studií poukazuje na to, že při výkonu a produktivitě hraje velkou roli denní světlo, jež je pro člověka enormně důležité i v mnoha aspektech fyzického i duševního zdraví. Ostatně každý si může vyzkoušet minimálně to, že se mu na denním světle obvykle zlepší nálada. Pokud nesedíte např. v kanceláři přímo u okna, může pomoci lampa se studeným, tedy modrým světlem. Ano, přesně tím, které odborníci tolik nedoporučují před spaním, protože nás ‚probouzí‘ a brání dobrému spánku.

Těšte se na kolegy

Byli jste produktivnější na home office, nebo právě naopak? Byli jste rádi, že vás u kávovaru nikdo nezdržuje tlacháním, nebo jste trpěli, že si nemáte kde porovnávat informace a rychle probrat úkoly?

Ti, kteří volí druhé varianty, se asi cítili doma trochu ztracení právě proto, že z jejich denních životů vypadl přirozený dialog s kolegy. Faktem ale je, že takovou interakci alespoň občas potřebujeme všichni – včetně samotářů, kterým home office skvěle vyhovoval.

Podle koučky specializující se na vedení týmu Marian Thierové dobré pracovní vztahy výrazně pomáhají naší psychice i výkonu. S lidmi, kteří jsou na stejné lodi, prostě potřebujeme sdílet příjemnou pracovní atmosféru i pocity ohledně pracovních úkolů a jejich plnění. Právě to snižuje frustrace a stres.

Pár pracovních kamarádů prospěje i introvertům, kteří splní, co mají, a pak rychle utíkají domů. „Pokud mi klient řekne, že se s kolegy nebaví, poprosím ho, aby nakreslil pět soustředných kruhů se jmény těch, se kterými se pracovně setká alespoň jednou týdně,“ popisuje koučka, jak zjistit, s kým je třeba navázat vztahy.

Pět víkendových zlozvyků, které negativně ovlivňují pracovní týden

Zdraví

„Následně nakreslí šipky, jež ukazují, od kterých kolegů směřují třeba informace o klientech. Červeně pak označí komplikované lidi a zeleně ty, se kterými je snadná domluva.“

Důležitá rada je nesoustředit se jen na problémy. Cítíte-li se v práci stále nesví, zamyslete se právě nad tím, co funguje. Nebo by fungovat mohlo.

„Začít dělat věci jinak je pro mozek vždycky výzva. A dokonce i v případech, kdy se subjektivně jedná o změnu k lepšímu,“ vysvětluje psycholog Jan Kuba, spoluzakladatel společnosti Ycluster, jež se specializuje na psychologii ve firmách.

Měnící se prostředí je zkrátka výzva a není ostuda si to připustit. Jan Kuba tedy radí najít si něco, co nám během home office chybělo, abychom se na to mohli v práci těšit.

Duševní zdraví versus práce či jiné osobní úspěchy aneb Kdy je třeba zpozornět

Zdraví

Nastavte si znovu hranice

Někteří se během home office naučili práci a soukromý život striktně oddělovat, jiným se naopak všechno tak nějak smotalo dohromady a odpovídali na pracovní maily i v deset večer. Psychoterapeutka Leah Maroneová radí, jak znovu nastolit řád:

  • Zaměřte se na dobu příchodu a odchodu ze zaměstnání. Jsou striktně dané, nebo je tu nějaká možnost flexibility? Mnoho firem změnilo přístup k částečné práci z domova. Podle průzkumu společnosti ABSL a Colliers chce 60 % firem nechat na svých zaměstnancích, odkud budou pracovat. Právě hybridní způsob práce může být benefitem.
  • Máte vůči sobě realistická očekávání? Nepropadejte pocitu, že doma bylo něco špatně a teď se musíte ztrhat. Srovnejte si, co je vaše povinnost, a co ne. Je čas začít říkat ne, nebo přidat?
  • Přemýšlejte cestou z práce. Čas jízdy či chůze domů využijte k tomu, abyste se vědomě přepnuli z pracovní role do jiné. To je snazší, pokud fyzicky opouštíme místo, kde pracujeme.
  • Do diáře zahrňte hry, setkání i relaxaci. Ve světě korporátů je populární poučka: Nejdříve si naplánujte dovolené a svůj volný čas. Je to jeden z nástrojů, jak zabránit přepracování a vyhoření.
  • Neříkejte ano bez zamyšlení. Zvlášť pokud máte pověst někoho, kdo to dělá, a náhle zjistí, že na rozdíl od kolegů sedí v kanceláři večer a dodělává úkol přidělený na poslední chvíli. Nebojte se ptát, co požadavek přesně znamená. Zjistíte tak, kolik času může zabrat a jestli ho máte.

Reklama

Výběr článků