Článek
Sluneční brýle letos kladou důraz na netradiční detail a řemeslné zpracování. Materiály světových značek vycházejí z nejnovějších technologií, používá se třeba plexisklo, dřevo i ultra-lehké kovy. Při nákupu značkových brýlí by si ale lidé měli dát pozor na padělky, ročně jich celníci objeví tisíce.
Podle některých lékařských studií chrání brýle hlavně před oslněním a mnohem menší význam mají jako ochrana před UV zářením. Oko je prý chráněno vlastní čočkou. Nezbytné jsou nicméně ve vyšších nadmořských výškách, bez brýlí se nedá lyžovat na ledovci. U moře je naopak rizikový odraz paprsků od vodní hladiny, případně i bílé stránky knížky, kterou člověk čte.
Trendy dřevo i květiny
Brýle jsou ale i důležitým doplňkem oděvů a pro řadu milovníků módy nedílnou součástí dokonalého outfitu. „Silným trendem jsou letos materiály z jiných průmyslových odvětví jako dřevo nebo uhlíková vlákna," řekla Iwona Skolická z nadnárodní firmy Luxottica, která je světovým lídrem v navrhování a mimo jiné i výrobě prémiových, luxusních a sportovních brýlí.
Letní kolekce slunečních brýlí belgické značky Komono, prodává Freshlabels, je opravdu barevná. Je možné vybírat ze vzorů kolekce Print Series, a to v provedení s Floral s abstraktními vzory květů nebo Expressionist s inverzí žluté a černé. Na své si jistě přijdou i milovníci klasičtějších obrouček, pro ty je jako dělaná řada Mirror Series se zrcadlovými skly v různých barvách a Metal Series s kovovými nožičkami v černozlatém nebo transparentním provedení.
Maskování obrub
Výrazný barevný motiv tvoří také čočky s odvážnými barvami, jako je sytá modrá, zelená nebo růžová. Například pánská kolekce brýlí Dolce se inspirovala elegancí italského muže. Novinkou sezóny v kolekci slunečních i dioptrických brýlí je maskování obrub. Ty se u dámské kolekce nesou mimo jiné ve španělském duchu a jejich motivy připomínají hřebeny tanečnic flamenka. Také nejznámější světová značka brýlí Ray Ban oživila kulatý tvar a kultovní modely, které jsou vyrobeny z experimentálních materiálů.
Brýlím značky Emporio Armani naopak vévodí energická modrá v mnoha odstínech s kontrastními efekty a odvážnými kombinacemi. Objevuje se na nich pryž, plexisklo i ultra-lehké kovy. Kolekce Vintage Celebration od Persolu kombinuje klasické odstíny havana se zářivějšími barvami.
Typické vintage obruby pocházející už z roku 1957 se proslavily i na filmovém plátně, nosil je třeba Marcello Mastroianni ve filmu Rozvod po italsku. Na své svatbě je měl i herec George Clooney. Nové acetátové obruby se inspirují přírodou, například v žilkování kamene, i sílou živlů. Značka je známa ruční italskou výrobou. Řemeslnost i experimenty s novými materiály se objevují i u dalších značek.
Luxusní brýle rádi napodobují padělatelé, podle Martiny Kaňkové z Generálního ředitelství cel se nejčastěji padělají značky Louis Vuitton, Spy, Gucci, Michael Kors, Giorgio Armani a Ray-Ban.
Historie i futurismus
Kolekce Mykita a Maison Martin Margiela, která je k dostání v Žilka Optik Studio přináší exkluzivní kolekci brýlí, která zaujme všechny milovníky designu a výjimečných brýlových obrouček a samozřejmě všechny fanoušky těchto předních designérských značek. Snahou je především spojit kvalitní řemeslné zpracování s moderními technologiemi.
„V případě této kolekce jsme klasické brýlové tvary přepracovali do současného kontextu pomocí specializované technologie. Téma dekonstrukce je viditelné především v linii s názvem Dual. Brýle se rodí z jedné formy, kus je poté předělán a rozdělen do dvojic. Tato kolekce je výjimečná i tím, že podle nás zachycuje ducha dnešní doby. Je zároveň historická, ale i futuristická,“ říká Martin Margiela.
V roce 2013 zajistili čeští celníci při dovozu čili před propuštěním do volného oběhu na domácí trh téměř devět tisíc kusů slunečních a jiných brýlí. Majitelům práv vznikla škoda za 28,5 miliónu korun. Na domácím trhu, v tržnicích a kamenných obchodech zajistili 840 kusů v hodnotě pěti miliónů. Loni bylo při celním řízení objeveno více než pět tisíc brýlí za téměř sedm miliónů korun, na tržnicích a v kamenných obchodech pak zhruba tisícovka kusů za 6,6 miliónu korun.