Děti onemocněly rakovinou plic, zřejmě když vdechly nádorové buňky z plodové vody matky

Novinky, das

Asi u jedné z tisíce žen je během těhotenství zjištěna rakovina. Podle japonských vědců existuje riziko, že během těhotenství dojde k přenosu nádorových buněk z matky na dítě. Jak se tomu zřejmě stalo i u dvou japonských dětí, které vědci uvedli ve své případové studii zveřejněné v odborném magazínu New England Journal of Medicine. Obě děti pravděpodobně vdechly nádorové buňky spolu s plodovou vodou při jejich prvním pláči během porodu.

Během porodu může zřejmě docházet k přenosu nádorových buněk z matky na dítě. Ilustrační foto

Matky těchto dětí měly rakovinu děložního čípku, přičemž jejich děti po dvou a šesti letech onemocněly rakovinou plic. Podle zjištění přitom nádory matky i dítěte vykazovaly stejné znaky i geny.

Vědci si to vysvětlují tak, že se nádorové buňky dostaly do plodové vody, přičemž dítě je vdechlo společně s plodovou vodou během porodu, když se poprvé nadechlo a rozplakalo se. Zda tomu tak ale skutečně bylo, ještě nelze zcela vědecky ověřit. Jedná se o velmi vzácný jev, jelikož na celém světě bylo prozatím zdokumentováno pouhých 20 podobných případů.

Nicméně ani tak nelze zjištění vědců podceňovat. Lékaři proto doporučují všem ženám, aby chodily na pravidelné prohlídky ke svým gynekologům a snažily se tak předejít situaci, kdy je odhalena rakovina děložního čípku až v průběhu těhotenství.

Nový test odhalí rakovinu děložního čípku i několik let před propuknutím. Bude zdarma

Zdraví

Matky zemřely, děti musely podstoupit náročnou léčbu

Prvnímu dítěti byla diagnostikována rakovina plic v necelých dvou letech, kdy se u něj objevil přetrvávající kašel. Léčba přitom nebyla vůbec jednoduchá. Dítě muselo absolvovat několik kol chemoterapií, imunoterapii a chirurgický zákrok, při kterém došlo k odstranění jednoho plicního laloku. Nakonec ale vše zvládlo.

Jeho maminka bohužel takové štěstí neměla. U ní došlo k rozšíření rakoviny do celého těla a přes veškerou snahu lékařů nakonec zemřela.

Vědcům se ale podařilo sekvenovat geny v nádorech matky a dítěte, na základě čehož prokázali jasnou souvislost mezi oběma nádory.

Zákeřné papilomaviry útočí až po letech

Zdraví

Druhá matka zemřela, když jejímu dítěti byly dva roky. Po čtyřech letech, když dítěti bylo šest let, se u něj objevila bolest na hrudi a po řadě vyšetření lékaři došli ke zjištění, že se jedná o rakovinu plic.

I v tomto případě se lékařům podařila sekvence genů obou nádorů, a i zde byla nalezena spojitost mezi nádorem matky a dítěte.

Léčba dítěte byla přitom také velmi náročná, kromě chemoterapií a imunoterapie i tento chlapec nakonec musel podstoupit operaci, při které mu byla odstraněna jedna plíce.

Problémy se bez prevence jen těžko odhalí

Onkologická onemocnění v průběhu těhotenství jsou skutečně vzácná. Ve většině případů navíc onemocnění matky nijak neovlivní vývoj plodu. I v těchto případech se jedná o skutečně velkou vzácnost, přesto je ale důležité, aby ženy hleděly na prevenci již od mládí a nepodceňovaly pravidelné gynekologické kontroly i před samotným těhotenstvím.

Zejména by se mělo jednat o prevenci rakoviny děložního čípku, přeci jen se jedná o spodní část dělohy, kudy vedou porodní cesty.

Během těhotenství je dítě v děloze obklopeno plodovou vodou, která slouží jako izolace, chrání plod a zároveň mu poskytuje vodu, živiny a další chemikálie z matčina těla. Dítě v děloze nedýchá, absorbuje kyslík skrz pupeční šňůru a placentu.

Rizika spojená s vyšším počtem sexuálních partnerů

Zdraví

V samotném průběhu těhotenství tak není příliš příležitostí, aby se nádorové buňky z děložního čípku skrz plodovou vodu dostaly do dýchacího systému plodu. Vše se ale mění v průběhu porodu, kdy může dojít u miminka k vdechnutí plodové vody právě poblíž děložního čípku, a tedy může dojít i ke vstupu nádorových buněk do plic miminka.