Hlavní obsah

Vlaky nejedou, nemá je kdo řídit. Reportáž z pobrexitové Británie

1. 11. 2021, 19:28 – Lincoln (od našeho zvláštního zpravodaje)

„Spoj zrušen pro nedostatek strojvedoucích,“ stojí na tabuli na vlakovém nádraží v Lincolnu, hlavním městě východoanglického hrabství Lincolnshire. „To už tenhle měsíc poněkolikáté!“ zoufá si starší muž na nástupišti. Do nedalekého Nottinghamu už se dnes asi nepodívá. Za starých časů by byla nasazena náhradní autobusová doprava, ale to se mu v pobrexitové Británii nepoštěstí.

Foto: Daniel Drake, Novinky

Nádraží v Lincolnu

Článek

Autobusáci totiž přesedlali na nákladní vozy, které dříve šoférovali řidiči ze zahraničí.

V málokterém britském regionu byla přitom před pěti lety taková poptávka po nezávislosti na Evropské unii. Obyvatelé Lincolnshire se v roce 2016 projevili jako vůbec jedni z nejeuroskeptičtějších ve Spojeném království. Rekordní nechuť vůči údajné „vládě bruselských úředníků“ zaznamenali v Bostonu, kde pro brexit hlasovalo 75 procent lidí.

Foto: Daniel Drake, Novinky

Tabule na nádraží v Lincolnu: Zrušeno pro nedostatek strojvedoucích

Přes 70 procent zastánců „nezávislé Británie“ se našlo i v dalších zdejších městech, například v Jižním Hollandu nebo ve Východním Linsdey. V hlavním městě Lincolnu pak pro odchod z EU hlasovalo 57 procent.

Dopady tohoto rozhodnutí na sebe nenechaly dlouho čekat.

Krize v sektoru dopravy spustila dominový efekt

Podle odborných odhadů chybí v tuto chvíli Britům nejméně 100 tisíc řidičů těžkých nákladních vozidel (HGV). Zatímco ještě v roce 2016 jich bylo na ostrovech 330 tisíc, teď jich je jen 236 tisíc, plyne z dat Národního statistického úřadu.

Británii teď chybí autobusáci. Šli řídit kamiony

Zahraniční

Nejviditelněji se to projevilo v září, kdy Britové trávili hodiny čekáním ve frontě na benzín, ale nedostatek zboží hlásí i některé supermarkety nebo řetězce s rychlým občerstvením.

Boris Johnson, konzervativní premiér a jedna z hlavních tváří brexitu, se snažil krizi vyřešit tím, že pracovníkům z Evropy nabídl krátkodobá víza. „Nevrátíme se jenom proto, abychom vám pomohli ze sra*ek, které jste si sami zavinili,“ vzkázal tehdy do Londýna šéf jedné z řidičských odborových organizací Edwin Atema, který upozorňoval především na nedostatečné pracovní podmínky.

Kamioňák nad zlato. Nedostatek řidičů řeší celá Evropa, v Česku jich chybí 20 tisíc

Evropa

Zodpovědnost tak na sebe vzali řidiči autobusů, kteří si změnou práce finančně polepší. Tím ale vytvořili dominový efekt, který způsobil, že po celé zemi musely být zrušeny desítky pravidelných autobusových linek – Lincolnshire nevyjímaje.

Nemalé části lidí tak hrozí, že budou v podstatě odříznuti od světa, protože doteď spoléhali právě na autobus. „My teď nemáme o práci nouzi, takže já si nestěžuji. Ale myslím, že tohle lidé nečekali,“ podotýká zdejší taxikář, který právě na lincolnské nádraží přivezl klienta ze 40 kilometrů vzdáleného města.

Vraťte se za volant, píšou úřady milionu britských řidičů

Evropa

Současný stav bude podle regionálních dopravních společností trvat nejméně do Vánoc.

S nedostatkem řidičů se nicméně potýkají i jinde v Evropě, odborníci se ale shodují, že brexit krizi v Británii ještě prohloubil. Situaci navíc zhoršila koronavirová pandemie, ve které se výrazně ztížil nábor nových pracovníků.

Víc než covidem krvácí britská ekonomika brexitem

Ekonomika

Reklama

Výběr článků