Článek
Let Jeju Air 2216 29. prosince 2024 po hlášené srážce s ptactvem nouzově přistál na letišti v Muanu bez vytaženého podvozku a následně narazil do betonové bariéry a vzplál, rekapituluje události BBC. Vyšetřovatelé podle místních médií a rodin obětí, které již byly se závěry vyšetřování obeznámeny, došli k závěru, že za nehodu, která si vyžádala životy 179 lidí, může pilot, jenž vypnul nepoškozený levý motor a nechal běžet ptactvem poškozený pravý motor.
Rodinám obětí ale vadí, že zpráva údajně vůbec nezmiňuje betonovou bariéru na konci ranveje, do níž letadlo narazilo. Právě ta je přitom podle nich důvodem, proč byla havárie nakonec tak smrtící. „Truchlící rodiny požadují férové a transparentní vyšetření nehody,“ uvedly ve společném prohlášení, v němž apelují na vyšetřovatele, aby své závěry zveřejnili až po „úplném a pečlivém přezkoumání“.
Mediální zprávy, že vyšetřovatelé za viníka označí pilota, v neděli podobně zkritizovala i odborová organizace zastupující piloty aerolinky Jeju Air. I té vadí, že vyšetřovatelé ignorují další faktory, které k havárii přispěly. Podle zdroje obeznámeného s průběhem vyšetřování už ale vyšetřovatelé měnit své závěry nehodlají, protože mají „jasné důkazy a záložní data“.
Jihokorejské ministerstvo dopravy již v lednu oznámilo, že na sedmi různých letištích budou betonové bariéry umístěné podobně jako v Muanu odstraněny. Policie v souvislosti s havárií nadále vyšetřuje 24 lidí včetně výkonného ředitele Jeju Air Kima E-beho, kterého zažalovaly i rodiny obětí.