Hlavní obsah

Kvalita levnějších čínských zbraní je vražedná, ukázal první ostrý střet

6:17
6:17

Poslechněte si tento článek

Výsledky vzdušného střetu Indie a Pákistánu ukázaly skutečnou sílu čínských zbraní. Indové přišli o nejméně jeden Dassault Rafale, což je pýcha francouzského letectva. Pákistán uvádí, že byl sestřelen čínskou stíhačkou J-10, která použila čínské střely vzduch–vzduch PL-15E. Dopady však má konflikt nejen na region, ale i na celosvětovou bezpečnostní situaci.

Foto: Profimedia.cz

Čínské rakety PL-15E na veletrhu zbraní

Článek

„Překvapivé vítězství čínské J-10 se střelami PL-15 donutí lidi, aby znovu zvážili poměr vojenských sil v případě tchajwanské krize,“ řekl listu Guardian Yun Sun ze Stimsonova centra. Konflikt totiž ukázal kvality čínských vojenských letadel a jejich výzbroje. Na dálku se střetly srovnatelné typy letounů, čínská stíhačka J-10, která je odpovědí na lehké a obratné letouny F-16 a JAS-39 Gripen, patří ke čtyřapůlté generaci, stejně jako Dassault Rafale.

„Zdá se, že střet podporuje obecné hodnocení, že se čínské zbraně stávají soupeřem západních zbraní,“ uvedl Siemon Wezeman z renomovaného Stockholmského mezinárodního institutu pro výzkum míru (SIPRI).

Pákistán dokonce tvrdí, že sestřelil pět indických letadel včetně tří rafalů (dalšími letouny měly být MiG-29 a Su-30MKI), ale neexistují jasné důkazy a Indie to popírá. Indický letecký maršál Kumar Bharti opatrně ztrátu přiznal. „Jsme v bojovém scénáři a k tomu patří ztráty. Všichni naši piloti se vrátili,“ uvedl. Výši ztrát ale nezmínil, takže se stále může jen spekulovat.

Pákistán také tvrdí, že sestřelil střely SCALP, které rafaly nesly a odpálily je na cíle na pákistánském území. Jeho ozbrojené síly zveřejnily záběr trosek jedné této střely, uvedl server Army Recognition.

I nejlidnatější země světa uvádí, že sestřelila několik pákistánských letadel, ovšem bez jasných důkazů. Vidět byly jen trosky dronů a raket a přídavná nádrž, motor a ocasní plochy rafalu.

Kvality J-10C

J-10 je první čínský domácí letoun, který snese srovnání se západními stroji, i když plně čínský není, pohání ho ruský motor AL-31F. Inspirován byl americkými F-16, jeho vývoj se sice vlekl, kořeny projektu sahají hluboko do minulého století, ale nakonec se ho podařilo vypiplat.

První verze J-10A byla zařazena do služby v roce 2004, od té doby však prodělal další vývoj. J-10B měl přepracovaný vstup vzduchu k motoru, pasivní infračervené senzory a nový, plně digitální kokpit.

Další zlepšení přinesla Pákistánci použitá verze J-10C vyráběná od roku 2015, uvedl Business Insider. Má datalink, takže může dostávat data o situaci na bojišti i satelitní data, je vybaven systémy varujícími před nepřátelskými raketami a má ještě menší radarový odraz. Hlavně je však vybaven moderním radarem s aktivním elektronickým snímáním AESA, který umožňuje detekovat cíle na mnohem větší vzdálenost a také na ně navádět rakety.

Podobně vybaven je i rafale, má také AESA radar RBE2 a řadu optických i infračervených senzorů nebo datalink. Indie pořídila 36 rafalů a nyní si pořizuje dalších 26 ve verzi M pro své letadlové lodě.

Nebezpečná PL-15

Vražedný se J-10C ukázal v kombinaci s exportní verzí moderních čínských střel vzduch–vzduch PL-15E s reálným dosahem 150 km a rychlostí překračující čtyřnásobek rychlosti zvuku. Patří stejně jako americké AIM-120 AMRAAM do kategorie střel zasahujících nepřátelské letouny za hranicí viditelnosti.

Výběr článků

Načítám