Hlavní obsah

Britská F-35 uvázla v indické Kérale. Už je tam tři týdny

3:50
3:50

Poslechněte si tento článek

Nejmodernější letoun britského letectva F-35B stojí už tři týdny v indické Kérale. Britům se ho nedaří uvést do provozuschopného stavu, i když na letišti přistál 14. června jen kvůli špatnému počasí, které mu neumožňovalo se vrátit na palubu vlajkové letadlové lodi HMS Prince of Wales, která byla v Indickém oceánu na manévrech.

Nejmodernější britská F-35 nouzově přistála v Indii v půlce červnaVideo: Reuters

Článek

Pilot F-35B dostal kvůli špatnému počasí rozkaz nevracet se na palubu a přistát na civilním letišti Thiruvananthapuram na jihu indického státu Kérala. Přistání proběhlo bez problémů, když se však chtěl pilot vrátit na palubu letadlové lodi, ukázalo se, že letoun má závadu. Tu se nedařilo opravit britským technikům z letadlové lodi, kteří na letišti přistáli.

Foto: Reuters

Nejmodernější britská F-35 nouzově přistála v Indii v půlce června

V pondělí se opoziční konzervativní poslanec Ben Obese-Jecty otázal vlády, kdy bude problém vyřešen: „Jaké kroky podniká vláda, aby byl letoun vyzvednut, jak dlouho to ještě bude trvat a jak vláda zajistí bezpečnost chráněných tajných technologií v tryskáči, když je v hangáru mimo dohled?“

Tajemník sněmovního výboru pro ozbrojené síly Luke Pollard na to reagoval, ale jasnou odpověď nedal: „Pokračujeme v práci s našimi indickými přáteli, kteří poskytují podporu té nejvyšší úrovně, když se F-35B nebyla schopna vrátit na letadlovou loď. Jsem si jist, že bezpečnost tryskáče je v dobrých rukou, protože je u něj celou dobu posádka Královských vzdušných sil.“

Ve čtvrtek se ale ukázalo, že je situace vážnější, když britská komise sdělila BBC: „Spojené království přijalo nabídku přemístit F-35 do hangáru pro údržbu a opravy. Stroj se přesune do hangáru, jakmile britští inženýři přiletí se speciálním vybavením, přičemž je zajištěno, že narušení plánované údržby dalších letadel je minimální.“

O víkendu má přiletět do Kéraly z Británie speciální tým.

Podle některých informací měl mít letoun potíže s hydraulikou.

F-35B na dovolené nechce domů

Osud letounu v Kérale, kde je zrovna období monzunových dešťů, přinesl řadu vtípků na sociálních sítích. Už byl zveřejněn inzerát, že je na prodej jako auto za slušnou cenu čtyř milionů, má novou baterii i nové pneumatiky a automatický kanón pro ničení těch, kdož porušují dopravní předpisy.

Další tweet žádal, aby letoun dostal indické občanství, protože je v zemi už dost dlouho, jiný, že by měla Indie přítomnost stroje zpoplatnit a adekvátní cenou by byl návrat diamantu Kohinoor.

Jeden post zveřejnilo i ministerstvo turistického ruchu v Kérale, které přišlo s obrázkem stroje pod palmami a textem: „Kérala, místo, které nebudete chtít nikdy opustit.“

Foto: Profimedia.cz

Stíhačka F-35, ilustrační foto

Jedovatý komentář dodal, že se nechce domů ani britskému týmu techniků, a další s odkazem na koloniální doby, že se Britům nikdy nechtělo odcházet.

Samir Patil, který stojí v čele bombajského Střediska pro bezpečnost, strategii a technologii, řekl BBC, že britské námořnictvo a letectvo mají jen dvě možnosti: „Buď ho mohou opravit tak, aby byl letuschopný, nebo může odletět na palubě velkého transportního letadla jako C-17 Globemaster.“

Dodal, že stávající situace, kdy nejmodernější stroj uvázl v Indii, „ovlivňuje obraz F-35B a Královského námořnictva“.

„Vtípky, memy a pověsti či konspirační teorie ovlivňují obraz a věrohodnost Královského námořnictva. Čím déle bude letoun uvázlý, tím víc dezinformací se bude objevovat.“

Letectva jsou obvykle připravena na nejhorší scénář, kdy jejich stroj uvázne v cizí zemi, a mají vypracované postupy, jak jednat. Tady se však zdá, že žádné postupy nejsou, nebo nestačí.

Případ stroje v Kérale také vyvolává otázky ohledně spolehlivosti F-35 a její schopnosti operovat z letišť, která nejsou pro stroj určená.

ČR si objednalo 24 letadel F-35A, tedy jinou verzi, která nemá zabudovaný komplikovaný systém, umožňující téměř kolmý start.

Výběr článků

Načítám