Článek
Pokud by zašel do řeznictví a sousedka řekla, že si husu vezme, žádný problém by to nebyl a ani by mu nepropadly dvě stovky zálohy. Něco podobného však není možné ani u letenky nebo zamluveného zájezdu. Ani v případě, že máme někoho, kdo by si vzal naši zakoupenou letenku nebo jel za nás na objednaný zájezd, to takhle jednoduše nejde. Nejdříve se musí provést storno, a pak, pokud to jde, jsou vráceny peníze, ovšem ne v plné výši. Poplatek přitom nebývá malý. Pro čtenáře jsou tohle samozřejmé věci, ale takový předseda ANO si možná nikdy letenku sám nekupoval, protože na to má lidi.
Další příklad: Firma si objedná u automobilky fleet 24 vozů a po zaplacení části peněz se rozhodne nákup zrušit s tím, že si chce koupit jiná auta od jiného výrobce, protože mají levnější provoz. Co myslíte, sklapne výrobce podpatky a vrátí firmě plnou částku? Neudělal by to, ani kdyby mu zákazník řekl, že je může prodat někomu jinému, který ovšem chce vozy s jiným vybavením.
Majitel podniku, který by viděl, že jeho noví manažeři ruší už dohodnutou zakázku, protože chtějí jiná auta, by je hnal svinským krokem, protože by viděl, že ho připravují nejen o kredit, ale také mrhají penězi. Ta výměna by totiž ve skutečnosti vyšla dráž. Předpokládám, že člověk, který se ohání manažerskými schopnostmi a rád by řídil stát jako firmu, si to uvědomuje a dal by sám sobě vyhazov.
Fakta o tomto nesmyslném nápadu se už několikrát probírala. Izraelské F-35I mají úplně jinou elektroniku a avioniku než pro nás vyráběné F-35A. Nevím o tom, že by Izrael nyní plánoval nakoupit další F-35I, natož F-35A. O prodeji rozhoduje americká vláda a přeprodávat nebo přenechávat americké zbraně dalšímu odběrateli lze jen s jejím souhlasem. Navíc je otázka, jestli smlouva umožňuje odstoupit od zakázky, případně za jakých podmínek. Obvykle je podobné zrušení zbraňové zakázky nějakým způsobem penalizováno. Já jsem kontrakt neviděl, není veřejný, větší šanci dostat se k němu má vysoký politik, který je poslancem. Z jeho slov však mám pocit, že o celé věci nemá ani ahnung. Jen ví, kolik se za F-35 zaplatí, a zhruba tuší, na kolik by mohla přijít úprava infrastruktury. Nejsou to nijak malé částky, ale odstupovat od zakázky by bylo nesporně dražší, a ještě bychom ztratili pověst dobrého spojence. Už vidím, jak to Babiš oznamuje Donaldu Trumpovi. Do Bílého domu by se už nepodíval.
Že se Babiš ve věci neorientuje, je patrné z toho, že navrhuje jako náhradu francouzské rafaly, což by jistě potěšilo Emmanuela Macrona. Ty jsou však přinejmenším stejně drahé jako F-35, přitom je to stroj 4,5. generace, zatímco F-35 je letoun páté generace. Nechci probírat, jestli všechny jeho schopnosti využijeme, ale faktem je, že za podobné peníze nabízí stroj od Lockheedu více. A provoz dvoumotorových letadel taky není zrovna levný, poslední verze F-16, jakou si koupilo Slovensko, má levnější provoz než stroje od Dassaultu. Babiš navíc nemyslel na odpůrce jaderných nosičů; jaderné zbraně mohou nosit nejen F-35A, ale i rafaly a F-16. Za domácí přípravu si odnáší pětku.
Ovšem Babiš není jediný. Aleš Juchelka (ANO) ve čtvrteční debatě na ČT24 držel stranickou linii a taky by se podíval do Francie na letouny Mirage. Pak dodal, že ve Francii mají dva výrobce. Jenže Mirage 2000 se už dávno nevyrábí a Paříž už nějaké předala Kyjevu, takže pan Juchelka o 20 let zaspal. A výrobce proudových bojových letounů je v zemi jen jeden - Dassault. Babišovi lidé, kteří se ani po tom, co výroky jejich šéfa vyvolají rozruch, nedokážou na toto téma pořádně připravit, o něm nemají co mluvit.
Podobných slibů do voleb jistě uslyšíme více, třeba o konci green dealu nebo rušení emisních povolenek. I u nich je potřeba uvědomit si, co je reálné a co je pouze hra na první signální soustavu voličů.