Hlavní obsah

Boeing slibuje nový software do letadel během deseti dnů

Nový software pro stabilizační systém Boeingů 737 MAX-8, jehož selhání patrně stojí za dvěma pády těchto letadel loni v říjnu v Indonésii a nyní v Etiopii, slíbil jejich výrobce do sedmi až deseti dnů. Dosavadní zjištění také svědčí o tom, že zanedbal přípravu pilotů pro novou generaci letadel vybavených stabilizačním systémem MCAS.

Foto: Amr Dalsh, Reuters

Archivní záběr Boeingu 737-800 aerolinek Ethiopian Airlines

Článek

„Boeing dokončuje vývoj předem ohlášeného updatu softwaru a revizi výcviku pilotů, která bude zaměřena na chování systému řízení letu MCAS v případě, že reaguje na chybné údaje ze senzorů,“ uvedl výrobce.

Nový software slíbil koncern Boeing svazu pilotů společností Southwest a American Airlines už po loňské havárii verze MAX-8 v Indonésii, ale od té doby se nic nedělo, ačkoli bylo v USA evidováno pět stížností pilotů na ovladatelnost stroje.[celá zpráva]

V případě indonéské havárie se podezření zaměřilo na stabilizační systém MCAS, jímž je varianta MAX-8 vybavena. Ten má na starosti vyrovnat nos letadla, pokud by se příliš zvedl a hrozila by ztráta vztlaku. V letadle byl použit, protože se po montáži nových motorů posunulo těžiště dozadu.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Tisíce lidí se v Addis Abebě rozloučily s oběťmi letecké havárieVideo: Reuters

Problémem systému MCAS je, že závisí na údajích ze snímače úhlu náběhu. Pokud snímač neposkytuje správné údaje, systém MCAS bude stlačovat nos letadla dolů, i když boeing letí rovně. A to se zřejmě stalo v Indonésii, kde zkoumání havárie ukázalo, že snímač úhlu náběhu špatně fungoval a posádka zápolila s řízením letadla, aby ho udržela ve vodorovném letu.

Data z černé skříňky z etiopského vraku ukázala, že i u tohoto boeingu těsně po startu prudce kolísala rychlost a výška. Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví už stáhl data z černých skříněk ze zříceného letounu etiopských aerolinek.

Etiopská ministryně dopravy řekla, že první analýza dat ukazuje „jasnou podobnost” s havárií letounu téhož typu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu. Předběžná zpráva o výsledcích vyšetřování má být hotová do 30 dnů. [celá zpráva]

Při neštěstí v Etiopii zemřelo 157 lidí z 35 zemí světa. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám