Článek
„Dnes to bohužel trvá měsíce, aby se například přesunula vojenská technika a jednotky ze západu na východ,“ řekl podle portálu Euronews Apostolos Tsitsikostas, evropský komisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch.
„Chceme, aby se to stalo během několika dní. Nemůžete bránit kontinent, pokud se po něm nemůžete pohybovat,“ doplnil. Podle návrhu mají mít členské země na schválení průchodu vojenských jednotek s technikou přes své hranice šest hodin, v době míru pak podle něj musí stačit tři dny.
Celoevropský prostor vojenské mobility v rámci „vojenského Schengenu“ by měl být vytvořen do roku 2027. Návrh „obranného balíčku“, který EK představila, rovněž hovoří o posilování odolnosti dopravní infrastruktury kvůli přepravě obrněnců. To si vyžádá v unijních zemích modernizaci klíčových tras významných pro přesuny vojenské techniky.
„Obranná připravenost zásadně závisí na tom, zda můžete dostat své tanky a vojáky tam, kam potřebujete, a kdy je tam potřebujete,“ uvedla šéfka unijní diplomacie Kaja Kallasová. V souvislosti s válkou na Ukrajině připomněla, že Evropa nyní čelí bezprecedentním bezpečnostním hrozbám, na které je třeba reagovat.
Balíček vojenské mobility je nejnovějším z řady plánů EK na posílení unijní obrany do konce desetiletí. Zmiňuje tento termín, protože některé západní zpravodajské služby se domnívají, že Rusko by do té doby mohlo mít schopnost zaútočit na některou z evropských zemí.
„Pěchota vyhrává bitvy, logistika války“
Podle komisaře pro obranu Andriuse Kubiliuse se EU musí poučit ze zkušeností Ukrajiny. „Pěchota vyhrává bitvy, logistika vyhrává války,“ citoval amerického generála Johna J. Pershinga. „Naše armády musí být schopny se přesunout během minut a hodin – ne týdnů a měsíců, jako je tomu nyní,“ dodal eurokomisař pro obranu.
EK se v případě „vojenského Schengenu“ inspirovala unijním mechanismem civilní ochrany, který umožňuje rychlou pomoc v případě katastrof. Má se zformovat také „fond solidarity vojenské mobility“, jehož prostřednictvím členské státy zpřístupní prostředky, jako jsou nákladní vlaky nebo trajekty, a také „katalog vojenské mobility“, který bude obsahovat seznam civilních prostředků dvojího užití, které lze použít pro vojenské operace.
Všechny aktivity související s „vojenským Schengenem“ bude koordinovat pracovní skupina složená ze zástupců členských států. Jejich úkolem bude také upřednostnit financování 500 vybraných infrastrukturních projektů, které jsou klíčové pro zlepšení čtyř dohodnutých vojenských koridorů, jejichž umístění je tajné.
Nařízením o vojenské mobilitě se nyní budou zabývat Rada EU, která zastupuje členské státy, a Evropský parlament.


