Článek
„Vedení z úsporných důvodů tlačilo na piloty, aby sami opravovali menší poruchy na letadlech,“ uvedl v sobotu Javier Barnardo, zástupce profesní organizace pilotů s tím, že Spanair, který zabředl do finančních potíží, propustil řadu techniků s tím, že jejich úlohu zastanou posádky letadel.
Švédská média zjistila, že SAS (dopravce, který Spainair vlastní) ve výroční zprávě uváděl, že letadlo vozí nanejvýš 150 cestujících. SAS přidaná sedadla označila za běžnou praxi.
Počet obětí se zvýšil na 154 poté, co v sobotu zemřela jedna ze zraněných cestujících. Podle madridské zdravotní služby boj o život prohrála María Luisa Estévez Gonzálezová (31), kterou hospitalizovali v nemocnici La Paz s popáleninami na 72 procentech těla. Její manžel při tragédii zahynul, šestiletý syn přežil. Ve velmi vážném stavu zůstávají další dva z 19 zraněných.
Mechanik: Ventil tragédii nemohl zavinit
Španělská policie a vyšetřovatelé vyslechli mechanika, který dal souhlas ke startu stroje, když vyřešil menší technický problém. Spaniar už dříve potvrdil, že technik vyřešil potíže s přehřátým sacím ventilem, který přinutil pilota neuskutečnit první pokus o start letadla mířícího na Kanárské ostrovy, tím, že ho vypnul.
Trosky letadla Spanairu. Záběr z videa.foto: Reuters/TVE
Šéf španělského civilního letectví Manuel Bautista však uvedl, že teplotní senzor ventilu by měl být podrobně prozkoumán, aby se zjistilo, zda nepřispěl k neštěstí. „Příčinou katastrofy mohla být kombinace několika chyb,“ dodal.
Prokurátor Emilio Valerio, jenž má starosti nejhorší případ letecké havárie ve Španělsku za posledních 25 let, předpokládá, že vyšetřovatelé objasní příčinu katastrofy do měsíce.