Článek
„Vlak vyjíždějící z peronu projel na červenou a zařadil se před rychlík. První vlak dosáhl rychlost 60 až 70 kilometrů v hodině a rychlík začalo brzdit ETCS, takže ke srážce došlo při rozdílu fyzikální rychlosti někde na úrovni 70 až 80 kilometrů v hodině,“ uvedl Bednárik na tiskové konferenci po mimořádném jednání vlády, které po nehodě svolal premiér Robert Fico (Směr).
Vzhledem k tomu, že se jedná již o druhou vážnou vlakovou nehodu v krátkém čase, požádal Fico ministra dopravy Jozefa Ráže, aby okamžitě odvolal celé vedení Železniční společnosti Slovensko. Ráž nabídl vlastní demisi, ale premiér ji odmítl.
Vedení železnic zdůraznilo, že nešlo o čelní srážku vlaků, ale expres Tatran z Košic narazil zezadu do regionálního expresu z Nitry, který rovněž směřoval do Bratislavy. V obou vlacích bylo podle upřesněných údajů v době nehody celkem 1026 lidí, většinou studentů.
Jak informuje Operační středisko záchranné zdravotní služby Slovenské republiky na Facebooku, tři osoby utrpěly vážnější zranění hrudníku a břicha. „Po prvotním ošetření byly transportovány do bratislavských nemocnic na Kramárech a v Ružinově. Všechny tři byly při vědomí,“ uvedli záchranáři. Na místě zasahovalo 15 sanitek zdravotní služby, hasiči a policisté.
Bednárik již před tiskovou konferencí konstatoval, že se jeden z vlaků nacházel na koleji, na které být neměl. „Nebudu předbíhat závěry vyšetřování, ale evidentně ten vlak přejel na červenou a odjel ze zastávky tam, kde neměl být, a druhý rychlík do něj narazil zezadu v rychlosti odhadem přes sto kilometrů,“ uvedl.
„Předpokládám, že ten rychlík jel traťovou rychlostí a projížděl nádražím, kde má povolenou rychlost 140 kilometrů v hodině. Předpokládám, že začal brzdit automaticky nebo z vůle strojvedoucího. Jinak by to vypadalo mnohem hůř,“ dodal Bednárik.
V polovině října došlo na východním Slovensku ke srážce dvou protijedoucích rychlíků. Stalo se tak před tunelem u obce Jablonov nad Turňou v okresu Rožňava. Při nehodě nikdo nezemřel, ale 69 lidí utrpělo zranění, z toho sedm velmi vážná.






