Hlavní obsah

Sedm nečekaných dopadů sankcí na život v Rusku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moskva

Sankce uvalené na Rusko kvůli jeho invazi na Ukrajinu sice nevedly k ekonomickému kolapsu, ale mají dalekosáhlé následky. Nedostatek zboží, omezený přístup ke službám a další restrikce mění každodenní život často překvapivými způsoby – od změněných receptů na sladkosti a pomalejší internet až po uzavřená krematoria a nižší počet autobusů, napsal zpravodajský server The Moscow Times.

Foto: Evgenia Novozhenina, Reuters

Lidé na vánočních trzích poblíž Rudého náměstí v Moskvě

Článek

Rusko je zemí, proti které je uvaleno největší množství sankcí na světě. Postupně si žádají svou daň v celé řadě oblastí.

Pozměněné recepty na cukrovinky a dorty

Ředitel továrny na sladkosti ve městě Perm na Urale v říjnu řekl, že podnik – jeden z největších v oblasti – musel změnit recepty na některé ze svých produktů poté, co západní sankce zastavily dovoz klíčových ingrediencí.

„Existují přísady, které v Rusku jednoduše nemůžeme vypěstovat. Nerostou tu například kakaové boby,“ řekl Boris Švajcer v rozhovoru s místním médiem 59.ru s tím, že získat mnoho surovin začalo být problematické.

EU schválila nové sankce proti Rusku. Zasáhnou členy vlády, soudce i příbuzné oligarchů

Zahraniční

Továrna se navíc musela poohlédnout po novém vybavení, když s ní přestali spolupracovat dodavatelé z Itálie, Německa a Británie.

Uzavřené krematorium

Cenami ověnčené krematorium ve Voroněži na jihozápadě země muselo v prosinci zastavit provoz, když se rozbila jeho jediná kremační komora vyrobená v České republice.

Není jasné, jestli bude možné krematorium opět otevřít kvůli zákazu EU vyvážet do Ruska technologicky vyspělé zboží.

Ruští odborníci a zástupci českého poskytovatele kremačního zařízení, firmy Tabo-CS, pracují na opravě kremační pece, ale nevědí, jak dlouho to potrvá, napsal voroněžský zpravodajský server De Facto.

Podle něj je vybavení české firmy používáno v desítkách dalších měst po celém Rusku včetně Petrohradu a Novosibirsku.

Odklad zavedení digitálních občanek

Nejméně od roku 2013 plánují ruské úřady nahradit stávající systém průkazů totožnosti digitálními občanskými průkazy.

Testovací zavedení nových plastových kartiček se mělo letos spustit v několika ruských oblastech, ale západní sankce si vynutily odložení tohoto projektu na neurčito.

Mimo jiné proto, že Rusko nedokáže vyrobit dostatek čipů a plastu na nové dokumenty, napsal v červnu server Forbes Russia.

Neobsazené kancelářské budovy a obchodní centra

Počet volných prostor v ruských kancelářských budovách a nákupních centrech stále roste kvůli odchodu zahraničních obchodních firem.

Podíl volných ploch v nákupních centrech v hlavním městě Moskvě dosáhne do konce roku 17 procent a 12 procent kancelářských budov v Moskvě bude do konce roku prázdných, uvedl zástupce poradenské společnosti Core.xp, kterého citoval Kommersant.

Vyjíždí méně autobusů

Místní dopravci v 84 ruských městech letos zrušili až 200 autobusových a trolejbusových linek, uvádí průzkum společnosti Simetra.

Jedním z důvodů je sankcemi narušený dodavatelský řetězec, což má dopad na ruské výrobce vozidel, nová nemohou vyrábět a chybí i některé náhradní díly.

Například ruská vagonka TVSZ (Tichvinskij vagonostroitelnyj zavod) v Leningradské oblasti musela během léta na dva měsíce zastavit výrobu, protože jí došla kuličková ložiska vyráběná v USA.

Pomalý mobilní internet

Rychlost mobilního internetu LTE v Rusku klesla o průměrně 0,6 megabitu za vteřinu v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Vyplývá to z březnové studie, kterou vydala ruská analytická agentura Telecom Daily.

Očekává se, že se problémy s rychlostí internetu ještě zhorší, protože po odchodu evropských telekomunikačních gigantů včetně firem Nokia a Ericsson bude těžší modernizovat ruské sítě.

Hůře vycvičení piloti civilních letadel

Poté, co turecký národní dopravce Turkish Airlines zakázal ruským pilotům používat svá tréninková zařízení pro simulaci letu, mají piloti leteckých společností v Rusku méně možností pro výcvik.

Zákaz byl zřejmě vydán kvůli obavám Turkish Airlines, že se stanou obětí sekundárních sankcí ze strany Agentury EU pro bezpečnost letectví.

Podle odborníků, které začátkem tohoto roku oslovil zpravodajský server The Insider, je rozhodnutí Turecka dost významné vzhledem k tomu, že ne všechny typy zařízení pro výcvik pomocí letové simulace jsou v Rusku nebo spřátelených partnerských státech snadno dostupné.

Do většiny vyspělých zemí světa však nemohou ruské aerolinky létat, takže problém neeskaluje.

Mohutný požár u Moskvy. Obří obchodní centrum zachvátily plameny

Evropa

Reklama

Výběr článků

Načítám