Hlavní obsah

Rakouský list rozebral „Babišovy magory“ a dálnici

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za zpoždění dostavby rychlostní silnice S10, která má navazovat na dálnici D3, nemohou navzdory tvrzení českého expremiéra Andreje Babiše ani tak rakouští Zelení, jako sociálnědemokratická SPÖ a někdejší kancléř Werner Faymann. Ve své analýze to píše list Oberösterreichisches Volksblatt (OÖV), který však zároveň konstatuje, že ani fakta zřejmě s Babišem nepohnou.

Foto: Profimedia.cz

Hraniční přechod Wullowitz/Dolní Dvořiště. Ilustrační foto

Článek

„Vykašlali se na to. Proč? Protože mají ty Zelené ve vládě, ti magoři,“ prohlásil Babiš minulý týden na adresu Rakušanů kvůli zpožděné dostavbě rychlostní silnice. Později upřesnil, že slova o „magorech“ nepatřila Rakušanům obecně, ale konkrétně právě straně Zelených. Výrok tehdy zaznamenala prakticky všechna velká rakouská média.

Rakouská ministryně dopravy za Zelené Leonore Gewesslerová v červenci 2021 skutečně nařídila přezkum další výstavby, po několika měsících silné kritiky ale couvla, píše OÖV s tím, že nesrovnatelně větší podíl na zpoždění má podle něj předchozí rozhodnutí šéfa resortu za SPÖ.

Babiš označil Rakušany za magory

Domácí

„Pro tehdejšího ministra dopravy a pozdějšího spolkového kancléře Wernera Faymanna bylo prodloužení dálnice z Unterweitersdorfu do Wullowitzu příliš nákladné. V důsledku toho bylo v březnu 2007 na spolkové úrovni rozhodnuto, že se nejprve postaví pouze jižní, 22 kilometrů dlouhý kus k úseku Freistadt-Nord,“ píše rakouský list. Dodává, že poté také padla původní varianta počítající s tunelem pod Rainbachem nedaleko českých hranic a začalo se počítat s obchvatem obce.

Foto: Profimedia.cz

Stavba úseku dálnice D3 na české straně. Snímek z roku 2017

„Kvůli Faymannovi se po zcela novém plánování, včetně konce tunelu v Rainbachu, novém řízení EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí) a námitkách místních obyvatel, mohla další výstavba začít řešit až osm let po dokončení první jižní části S10,“ píše OÖV s tím, že nebýt tehdejší stopky ze strany SPÖ a Faymanna, dokončilo by Rakousko svůj úsek až k hranicím dříve než Česko, které nyní plánuje dostavět svou část v roce 2026.

Komentátor rakouského listu Heinz Wernitznig však zároveň dává najevo pochyby, zda by tato fakta Babiše přiměla k přehodnocení dřívějšího výroku o „magorech“. „Podle českého opozičního lídra jsou Zelení zřejmě viníky, kdykoliv se nestaví silnice. Ať už námitky přicházejí od místních obyvatel a ekologických aktivistů, nebo nikoliv,“ uzavírá svou analýzu.

„Dlaždič, dělá ostudu.“ Babiš schytává kritiku za slova o Rakušanech

Domácí

Výběr článků

Načítám