Článek
V rámci pilotního projektu bude použita jedna tuna recyklovaných vláken, co představuje přibližně dva miliony nedopalků a tabákových náplní na dva kilometry silnice.
Jak informoval Bratislavský samosprávní kraj na Facebooku, odpad, který běžně znečišťuje ulice, může prodloužit životnost cest a snížit ekologickou stopu.
„Bratislavský kraj se chce posunout směrem k udržitelné infrastruktuře. Nejen opravovat silnice, ale dělat je lépe, efektivněji a s menší ekologickou stopou,“ uvedl předseda Bratislavského samosprávního kraje Juraj Droba. „Pokud se tento pilot osvědčí, může se stát standardem i pro další úseky v kraji,“ dodal.

Směs, která se přidává do asfaltu
Bratislavský kraj na projektu spolupracuje se společnostmi Reneso a Strabag. Použitá technologie vychází z moderního typu asfaltové směsi SMA (Stone Mastic Asphalt), která obsahuje vysoký podíl drsného kameniva a je navržena tak, aby byla odolnější vůči opotřebení, deformacím a pronikání vody.
„Technologie přináší vícero výhod. Zlepšuje vodoodolnost asfaltu, čímž se snižuje riziko vzniku trhlin a poškození způsobených mrazem a deštěm. Zvyšuje mechanickou stabilitu povrchu, co je důležité především na silnicích s intenzivním provozem, a zároveň snižuje riziko tvorby kolejí a deformací, které patří mezi nejčastější příčiny snížení komfortu a bezpečnosti jízdy,“ vysvětluje ředitel společnosti Reneso a autor myšlenky Hugo Repáň.

