Hlavní obsah

Italská vláda schválila stavbu mostu, který spojí pevninu se Sicílií

2:03
2:03

Poslechněte si tento článek

Italská vláda ve středu finálně odsouhlasila stavbu nového mostu, který spojí pevninskou Itálii se Sicílií. Bude se jednat o nejdelší jednopólový most na světě. Jeho stavbu už o několik desetiletí zpozdily environmentální a finanční obavy.

Foto: X.com/Enea

Vizualizace mostu mezi pevninskou Itálií a Sicílií

Článek

O stavbě 3,7 kilometru dlouhého mostu se v Itálii jednalo už od konce šedesátých let minulého století, připomíná agentura Reuters.

Současná pravicová vláda premiérky Giorgie Meloniové ze stavby mostu učinila jednu z priorit svého programu a vyčlenila na ni a na vybudování okolního zařízení na následujících deset let 13,5 miliardy euro (331,7 miliardy korun). Most by měl být dostaven v roce 2032.

Po středečním schválení stavby začnou přípravné práce, včetně archeologického a geologického průzkumu. Zároveň by teď mělo být oficiálně schváleno vyvlastňování pozemků, na kterých bude most stát.

Celý projekt čelí silnému odporu z několika směrů. Mnoho lidí zpochybňuje praktičnost stavby údajně nepotřebného mostu v oblasti často zasahované zemětřesením. Další vyjadřují obavy z překročení rozpočtu, environmentálních škod, nebo toho, že ze stavebních kontraktů bude těžit mafie. Environmentální asociace již kvůli plánované stavbě podaly stížnost u Evropské unie.

Zastánci projektu naopak tvrdí, že rychlá železniční dráha a silniční spojení poskytnou alternativu k současné trajektové dopravě, a to by mělo pomoci nejen Sicílii ale i zbytku italských chudších jižních regionů.

Kontrakt na stavbu mostu získalo v mezinárodním výběrovém řízení konsorcium Eurolink vedené největší italskou stavební společností Webuild. Součástí konsorcia jsou i španělská skupina Sacyr a japonská skupina IHI. Italská společnost odhaduje, že by tento stavební projekt mohl vytvořit více než 100 tisíc pracovních míst.

Webuild se v současnosti dále podílí na gigantickém saudskoarabském stavebním projektu Neom, Sacyr se podílel na rozšíření Panamského průplavu a IHI má na svém kontě stavby japonského mostu Akaši-Kaikjó a tureckého Mostu Osmana Gaziho.

Výběr článků

Načítám