Hlavní obsah

Britský bojový letoun havaroval kvůli banální chybě, nesundali z něj ochranu proti dešti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Londýn

Havárie bojového letounu F-35B britského letectva, který se minulý týden krátce po startu z letadlové lodi HMS Queen Elizabeth zřítil do Středozemního moře, má velmi banální příčinu. Před startem z letadla neodstranili technici čechla, tedy kryty chránící nasávací otvory motoru a jeho výstupní trysky před deštěm, uvedly listy The Daily Mail a The Sun.

Foto: Lockheed Martin

F-35B britského letectva při startu z letadlové lodi s otevřenými dvířky dmychadla i přisávacího otvoru.

Článek

Námořníci uvedli, že čechlo po havárii stroje za 100 milionů liber viděli plavat v moři. Tam se mohlo dostat jen z havarovaného letadla.

„Věděli to skoro hned,“ řekl listu Sun zdroj, když se vyjadřoval k příčině nehody.

Pravidla pro kontrolu odstranění čechel jsou přitom velmi přísná. Jejich sundání kontroluje pozemní personál i pilot. U F-35B se zkráceným vzletem a přistáním je však situace složitější než u pozemních verzí F-35A, které mají jen dva nasávací otvory na bocích trupu. F-35B má ještě dva nasávací otvory na hřbetě trupu. Zadní slouží jako přisávací k tomu, aby měl motor dost vzduchu, i když stroj neletí dopředu a stoupá takřka kolmo. Horní přední vede k dmychadlu, které vyvolává dodatečný svislý tah motoru v přední části trupu. Další dvě trysky jsou i na křídlech, kam je veden stlačený vzduch od kompresoru motoru.

Foto: Lockheed Martin

F-35B britského letectva s otevřenými dvířky dmychadla i přisávacího otvoru. Otevřená jsou i dvířka výstupu vzduchu od dmychadla za přední podvozkovou šachtou.

Podle zdrojů z královského letectva RAF pilot problémy zaznamenal ještě před vzletem. Pokusil se ho přerušit, ale nedokázal letadlo už zastavit. Musel se proto katapultovat. S katapultáží měl podle The Sun problémy, protože byl příliš blízko lodi a jeho padák se o ni zachytil.

Letadlo ale skončilo na dně Středozemního moře. Britové, Italové a Američané pracují na vyzvednutí vraku ležícího v hloubce přes 1600 metrů. Obávají se, že by se o to mohli pokusit Rusové a dostat se tak k vyspělé elektronice, kterou je nejmodernější americký letoun vybaven.

Britové přišli o supermoderní letadlo. Vrak se pokusí vyzvednout z moře, aby ho nezískali Rusové

Evropa

Reklama

Výběr článků

Načítám