Hlavní obsah

Ekologické aktivistky polily slavné van Goghovy Slunečnice rajčatovou polévkou

14. 10. 2022, 13:32

Jedna z nejikoničtějších maleb 19. století se stala v pátek terčem útoku ve jménu ekologického aktivismu. Dvě demonstrantky dopoledne polily v Národní galerii v Londýně slavný obraz Slunečnice od nizozemského malíře Vincenta van Gogha. Následně se přilepily na zeď.

Ekologické aktivistky polily slavné van Goghovy Slunečnice rajčatovou polévkouVideo: Ronan Carey via Storyful, AP

 
Článek

Dvě ženy vstoupily kolem jedenácté hodiny do jedné z místností v budově galerie na Trafalgarském náměstí, hodily na obraz dvě plechovky rajčatové polévky a pak si přilepily ruce na zeď.

Foto: Ronan Carey via Storyful, AP

Ekologické aktivistky polily slavné van Goghovy Slunečnice rajčatovou polévkou

Olej na plátně, jehož hodnota se odhaduje na 72,5 milionu liber (2,1 miliardy Kč), je chráněn skleněným krytem.

K aktivistickému aktu se přihlásila skupina Just Stop Oil. Jedna z žen, kterou deník Independent označil jako 21letou Phoebe Plummerovou, při činu křičela: „Co má větší cenu? Umění nebo život?“

Přítomných návštěvníků galerie se následně zeptala, zda je pro ně důležitější „ochránit umění, nebo ochránit planetu a lidstvo“.

Foto: Twitter

Van Goghovy Slunečniny se staly terčem klimatického protestu

Britský deník Daily Mail se s popisem situace nemazal: „Ekologičtí blbci hází v Národní galerii na van Goghovy Slunečnice RAJČATOVOU POLÉVKU, lepí se na zeď … v ostudném klimatickém představení“.

Na obrazy neútočí poprvé

Rozhodnutí „ozdobit“ jedno z nejslavnějších děl postimpresionismu přichází 14. den nepřetržitých demonstrací skupiny Just Stop Oil, která požaduje, aby britská vláda zastavila všechny nové ropné a plynové projekty.

Aktivisté si přilepili ruce na slavný obraz od Botticelliho

Koktejl

Příznivci této aktivistické skupiny se zaměřují na umělecká díla dlouhodobě. Dva příznivci se 4. července letošního roku přilepili na obraz Johna Constabla Vůz na seno (1821) v Národní galerii v Londýně. Obraz zakryli tištěnou ilustrací, která ho vykreslila jako „apokalyptickou vizi budoucnosti“.

O den později se skupina příznivců přilepila na kopii obrazu Leonarda da Vinciho Poslední večeře v Královské akademii umění a na stěnu pod obrazem nastříkala sprejem „No New Oil“ (Už žádnou novou ropu).

Reklama

Výběr článků