Článek
Mezinárodní lodní společnosti, které dopravují zboží z Asie do Evropy, zatím své lodě nenasměrovaly zpět na nejkratší trasu přes Rudé moře a Suezský průplav, uvedl list The Wall Street Journal. Nejsou si jisté podmínkami příměří, nevědí, jak dlouho bude platit, a jestli se týká všech obchodních lodí, nebo jen amerických. Podle listu potrvá měsíce, než získají rejdařství důvěru v trasu přes Rudé moře.
„Nevrátíme se v brzké době,“ řek Mils Haupt z firmy Hapag-Lloyd. „Je to dobrý vývoj, ale pro Rudé moře je potřeba hodně bezpečnostních záruk, aby se dalo považoval za bezpečné pro velké nákladní lodě.“
Žádná formální dohoda není
Vysoký představitel Húsíů Muhammad Buchaiti řekl jen, že pokud USA zastaví své útoky, Húsíové skončí s útoky na americkou válečnou flotilu a americké zájmy, napsal list The New York Times. Zřejmě nejde o žádnou jasnou dohodu, ale jen příslib. V tomto smyslu se vyjádřil i nejmenovaný americký představitel pro televizi Al-Džazíra, že jde o „slovní porozumění“, a ne o formální dohodu.
„Pokud by k tomu došlo, byla by to skvělá zpráva,“ řekl Mikulecký k případnému dodržení slibu ze strany Húsíů. Je však opatrný: „Věřit Húsíům poté, co se člověk podívá na jejich vlajku, kde je pět hesel? Amerika je velký satan a Izrael malý satan,“ připomněl Mikulecký. Narážel na standartu, kterou používají Húsíové jako svůj symbol. Dále na ní stojí hesla: „Bůh je největší, smrt Americe, smrt Izraeli, kletba na Židy a vítězství islámu.“
Zatlačil Teherán
Mikulecký vidí za prohlášením krok ze strany Íránu. „Vůdci Húsíů jsou pouze prodlouženou rukou Teheránu. Teherán má pocit, že se vyjednávání s Washingtonem o jaderném programu nevyvíjí tak špatným směrem, jak po Trumpově nástupu očekával. Doslova si chválí amerického vyjednavače pro Blízký východ Stevea Witkoffa. Je tedy velká šance, že Írán mohl dát Húsíům pokyn, který poté prezentoval Donald Trump tak, že Húsíové v této chvíli nebudou útočit na lodě.“
I americký list The New York Times uvedl s odvoláním na dva íránské představitele, že Íránci použili svého vlivu na Húsíe.
Boj s Húsíi je nákladný
Americké útoky ze 17. dubna způsobily škody na vybavení přístavu Rás Ísá ve výši 700 milionů dolarů, odhadl podle Institutu pro studium války jemenský ekonom. Jemenská ropná společnost ale oznámila, že hlavní škody jsou už odstraněny a bude od 8. května opět schopna dodávat benzín a naftu. Ukazuje to, že Húsíové jsou schopni rychle opravit i vážné škody.

Trosky letadla na letišti v Saná po izraelském úterním útoku
Zničeno sice mělo být až 80 procent střel a raket, ale Húsíové jsou navzdory tomu nadále schopni škodit, což ukázal útok na Tel Aviv. Húsíové také uvedli, že i když nebudou mířit na lodě, dál hodlají útočit na Izrael. „Vypadá to, že jejich boj s Izraelem bude pokračovat, chtějí dál střílet na izraelské území. Teď jsou při chuti, protože jedna z raket prošla a dopadla poblíž Ben Gurionova letiště u Tel Avivu. Ukázali, jak tomu malému satanovi jsou schopni uštědřit nějaký úder,“ uvedl Mikulecký.
Zmínil však, že to není bez odvety: „Izrael si dokáže v jemenského vzdušném prostoru dělat, co chce, a už jim to předvedl.“ Poslední odvetný úder podnikl Izrael v úterý, kdy zasáhl letiště v Saná.
Upozornil také na vysoké náklady boje s Húsíi: „Američany to zatím stálo dvě osmnáctky, které spadly z letadlových lodí. K dnešnímu dni máme potvrzené minimálně tři sestřelené americké drony téhle kategorie, které nestály málo peněz. Húsíové dokázali způsobit Američanům ztráty. A to nepočítáme finanční náklady za antirakety, které musely lodě amerického námořnictva vynaložit při odrážení těch útoků, a náklady na rakety a bomby, které byly použity k útokům na cíle na území Jemenu, jež ovládají Húsíové.“