Hlavní obsah

Bild: Irák zkouší rozstřikovat jedy z českých letounů

HAMBURK

Irácké letectvo testuje, zatím s použitím "simulačních" látek, možnosti rozstřikování chemických a biologických bojových látek. Oznamuje to v pondělí německý deník Bild. Podle zprávy odvolávající se na poznatky německé zpravodajské služby BND, používá irácká armáda ke zkouškám české bojové letouny L-29, které byly přebudovány na bezpilotní stroje.

Foto: Radek Vráblík

Karel Michalus, předseda Spolku Přátelé Vrbenska, byl obdarován svitkem, na kterém byly natisknuty slova písně od drakovských vodníků.

Článek

Dálkově řízená letadla jsou vybavena vnějšími nádržemi, z nichž jsou bojové látky vypouštěny, napsal Bild.

Irák má česká letadla z dob socialistického tábora

O snahách irácké armády přeměnit české letouny L-29 Delfín na bezpilotní, dálkově ovládané nosiče chemických či biologických zbraní informovaly již loni v září britské sdělovací prostředky. Irák má tato letadla z doby, kdy patřil ke spojencům tehdejšího "tábora" socialistických zemí, které mu výměnou za suroviny dodávaly techniku a také zbraně.

Letouny L-29 vyvezl výrobce Aero do Iráku koncem 60. let, celkem šlo o 78 kusů. Nástupnického typu L-39 do této arabské země dodala továrna 91 kusů, přičemž poslední dodávka se uskutečnila počátkem 80. let.

Rozprašování armádu neohrozí

Články v americkém tisku konstatovaly, že Britové se s Američany neshodují v názoru na účinnost těchto letounů při případném bojovém nasazení. Spekuluje se, že vzhledem k tomu, že bojové jednotky by měly protichemickou ochranu a kromě toho by zřejmě byly s to pomalu letící delfíny sestřelit, jde o ohrožení především civilní populace.

Delfín jako dálkově řízená bomba

Čeští odborníci tehdy konstatovali, že k přestavění letounu L-29 na bezpilotní prostředek stačí poměrně jednoduché úpravy. Podle Jiřího Rajlicha z armádního historického ústavu může být bezpilotní delfín použit například i jako dálkově řízená bomba. Otázkou ale je, jak by takto upravený stroj mohl být použitý. Při vybavení jednoduchým řízením by využití ve složitém terénu bylo podle Rajlicha v podstatě vyloučené.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám