Hlavní obsah

Lockheed dostává peníze za nedodané F-35. Zpoždění vývoje ovlivní i dodávky pro Česko

4:14
4:14

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

I když dodávky letadel F-35 váznou, protože se nedaří dosáhnout požadovaných vlastností a modernizací, výrobce Lockheed Martin dostává platby včas, uvedl americký Úřad pro (rozpočtovou) odpovědnost vlády (GAO). Výrobce dostává peníze od kanceláře pro program letadel F-35. Z jeho zprávy plyne, že stroje pro ČR nemusí mít původně slibované vlastnosti.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

F-35A Lightning II

Článek

„Kancelář pro program F-35 poskytla společnosti Lockheed Martin stovky milionů dolarů ve výkonnostních pobídkách, zatímco procento pozdě dodaných letadel a průměrné zpoždění ve dnech narůstaly,“ stojí ve zprávě GAO, která otevřeně vyzývá k zásahu proti opožděným dodávkám a zlepšení dalšího vývoje.

Špatná struktura podpor umožnila Lockheedu dodávat letouny s „až šedesátidenním zpožděním“, takže vydělávala. Lockheed i výrobce motorů pro F-35, firma Pratt & Whitney, obdržely pobídky, ale ty nebyly pro pohnání dodavatelů k odpovědnosti účinné.

GAO vyzvala kancelář pro program F-35 ke změně přístupu: „Pokud program F-35 nepřehodnotí způsob, jímž využívá pobídky a lépe je nespojí s dosažením požadovaných výsledků výrobního harmonogramu, bude vystaven většímu riziku, že bude dodavatele za pozdní dodávky motorů a letadel dál odměňovat.“

Modernizace bude později a zatím jen omezená

Zpráva také ukázala, že dále narůstá zpoždění plánované modernizace na verzi Block 4 a jí předcházejícímu kroku označovanému jako Technology Refresh 3 (TR-3), bez kterého nelze přejít na verzi Block 4. 

Kancelář programu F-35 snížila schopnosti verze Block 4, protože celkové náklady na ni dosud stouply z 10,6 miliard dolarů na 16,5 miliardy (z 220,6 na 343,4 miliardy korun). GAO přitom nemá k dispozici poslední aktualizovaný odhad nákladů na pořízení verze Block 4.

„Podle představitelů programu F-35 bude mít Block 4 méně schopností a bude mít zpoždění a náklady budou neznámé, dokud kancelář nevypracuje odhad nákladů,“ uvedl GAO.

Letadla s omezenými možnostmi verze Block 4 nebudou hotová dříve než v roce 2031, tedy o pět let později, než měly být původně dodávány stroje v plné verzi Block 4, uvádí zpráva GAO.

Zpoždění dále nabírá i TR-3, bez které není možné přejít na verzi Block 4. Lockheed v červnu oznámil, že dokončil plně bojeschopnou verzi F-35 s TR-3, ale GAO uvedl, že stroje s TR-3 budou k dispozici až v příštím roce. Letos se jen plánuje začít s aktualizacemi omezeného softwaru.

„Podle představitelů kanceláře pro program F-35 plánuje Lockheed Martin začít dodávat bojového nasazení schopné letouny s TR-3, který umožní využití vlastnosti Blocku 4, v roce 2026, tedy s tříletým zpožděním kvůli softwaru a hardwaru.

Problémy s vývojem verze TR-3 vedly Pentagon k tomu, že rok nepřebíral stroje F-35. To skončilo v červenci 2024, kdy začal přebírat stroje s omezenými kapacitami TR-3. Podle GAO byly na vině stabilita softwaru, problémy s kvalitou integrovaného procesoru, jeho opožděné dodávky a zpoždění dodávek nových senzorů.

Výkonnější motor bude později

Z Blocku 4 byly vypuštěny schopnosti, které požadují vyšší výkon motoru, neboť stávající nestačil pro dodávky dostatečného množství elektrické energie pro elektroniku. Modernizace jádra motoru, která by měla vést ke zvýšení jeho výkonu, byla odložena a výroba řídící jednotky pro něj nezačne dříve než v roce 2031.

Výkonnější motor přitom bude potřebovat lepší chlazení, s nímž mají stroje už nyní problém. Modernizace chladícího systému PMTU ale začne až v roce 2033.

Stávající zpoždění a nárůst ceny budou mít dopady na F-35 pořizované pro české letectvo. První dodané F-35 - přijdou-li včas - rozhodně nebudou dosahovat slibovaných schopností. Do ceny pro všechny odběratele se promítne růst nákladů na modernizace. Alternativa k F-35 se srovnatelnými vlastnostmi neexistuje. Je to totiž jediný stroj páté generace na trhu.

Výběr článků

Načítám