Článek
K neštěstí došlo 18. června 2023. BBC zveřejnila ve čtvrtek videonahrávku pořízenou na palubě mateřské lodi ponorky Titan. Z počítače, který zajišťoval spojení s ponorkou, se v jednu chvíli ozval zvuk připomínající bouchnutí dveří.
„Co to bylo za ránu?“ reagovala bezprostředně manželka šéfa společnosti OceanGate Wendy Rushová, která spolu s dalšími sledovala sestup Titanu do hlubin.
Plavidlo, na jehož palubě byl v té chvíli její manžel spolu s dalšími čtyřmi lidmi, bylo v té chvíli více než tři kilometry pod hladinou a podivný zvuk byla podle všeho imploze – zhroucení se pod tlakem vody –, při níž všichni zahynuli.

Na této koláži je zleva Shahzada Dawood, Suleman Dawood, Paul-Henri Nargeolet, Stockton Rush a Hamish Harding, posádka ponorky Titan.
Chvíli poté dostala posádka mateřské lodi od ponorky textovou zprávu, že v pořádku dál klesá, a tak se domnívala, že je vše v pořádku.
Zpráva ale musela být podle americké pobřežní stráže (USCG) vyslána ještě před implozí a dorazila na palubu mateřské lodi až se zpožděním v době, kdy byli všichni lidé v ponorce již po smrti.
Potápění v ponorce bylo jako ruská ruleta
BBC taky uvádí, že uhlíková vlákna, z nichž byla ponorka vyrobena, se začala rozpadat už rok před posledním ponorem. Před konstrukcí ponorky varovali někteří zaměstnanci společnosti OceanGate už dřív. Jeden z nich popsal konstrukci ponorky slovem „ohavná“ a uvedl, že katastrofa byla nevyhnutelná. Jiný zase vypověděl, že potápění v ponorce se „rovnalo ruské ruletě“.
Ponorka nikdy neprošla nezávislými bezpečnostními testy a nezískala certifikaci k ponorům, ke kterým byla využívána.
Největší obavy budil právě její trup tvořený uhlíkovými vlákny kombinovanými s pryskyřicí. Ta se totiž pro konstrukci hlubokomořských ponorek obvykle nepoužívají, protože pod tlakem jsou nespolehlivá a jejich vrstvy se mohou oddělovat. Tento proces se nazývá delaminace.
Podle pobřežní stráže přesně k tomu došlo při jednom z ponorů už rok před katastrofou, při osmdesátém ponoru Titanu. Pasažéři tehdy slyšeli hlasitou ránu, když se ponorka vracela na hladinu. Rush jim řekl, že zvuk způsobil posun ponorky v jejím rámu. Podle USCG ale údaje ze snímačů připevněných na ponorku ukázaly, že ránu způsobila právě delaminace.
„To byl začátek konce,“ uvedla Katie Williamsová z USCG. „Každý, kdo nastoupil na palubu Titanu po osmdesátém ponoru, riskoval svůj život,“ dodala.
Výsledky vyšetřování budou letos
Pobřežní stráž by měla ještě letos zveřejnit konečnou zprávu z vyšetřování, které má zjistit, co přesně se tehdy stalo, a předejít tomu, aby se podobná katastrofa opakovala. Pobřežní stráž objevila trosky ponorky 22. června 2023 ve vzdálenosti přibližně 490 metrů od přídě Titaniku, který leží na mořském dně od roku 1912.
Titan plánoval sestoupit k vraku Titaniku ležícímu v hloubce 3,8 kilometru na dně Atlantiku. Loď s ním ztratila kontakt asi po hodině a půl sestupu. Ponorka implodovala zhruba 3,3 kilometru pod hladinou oceánu.
Kromě šéfa společnosti OceanGate Stocktona Rushe byli na palubě také britský dobrodruh a podnikatel Hamish Harding, francouzský znalec Titaniku Paul-Henri Nargeolet a britský podnikatel s pákistánskými kořeny Shahzada Dawood se synem Sulemanem.