Hlavní obsah

Boeingy 777 měly s motory Pratt & Whitney potíže už dříve

Alex Švamberk, Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Washington

Od neděle jsou uzemněny skoro všechny Boeingy 777 poháněné motory Pratt & Whitney řady 4000, poté, co se v sobotu nad Denverem jeden z těchto motorů roztrhl a letoun s 241 lidmi musel krátce po startu přistát. Boeingy 777 měly s těmito motory problémy už v minulosti, upozornila stanice BBC.

Foto: Hayden Smith/@speedbird5280, Reuters

Roztržený motor Boeingu 777 United Airlines nad Denverem

Článek

Stroji se krátce po startu roztrhl pravý motor Pratt & Whitney 4077 a začal hořet. Na zem dopadl plášť motoru i vstupní prstenec nasávacího otvoru. Americká Národní rada pro bezpečnost v dopravě (NTSB) oznámila, že podle prvních zjištění praskly dvě lopatky oběžného kola turbíny. Vyšetřování nehody ale dále pokračuje a americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil provést inspekci motorů u všech 128 Boeingů 777, které jsou jimi poháněny.

Boeingy 777 s motory motory Pratt & Whitney 4000 nesmějí po havárii létat

Zahraniční

Boeingy 777 měly potíže s motory Pratt & Whitney řady 4000 v posledních třech letech, ty vedly ke dvěma mimořádným událostem. Loni v prosinci se musel vrátit na letiště v Naze Boeing 777 japonských aerolinek JAL mířící do Tokia, protože mu v levém motoru praskla lopatka číslo 16, uvedl server Intelligencer. Stroj byl starý 26 let stejně jako stroj United Airlines, jemuž se roztrhl motor v sobotu nad Denverem.

Podobná nehoda u Honolulu

V únoru 2018 se roztrhl pravý motor Boeingu 777 United Airlines těsně před přistáním v Honolulu. Vyšetřování podle Národní rady pro bezpečnost v dopravě zjistilo, že došlo k prasknutí lopatky číslo 11 turbíny v celé její délce. Části lopatky pak zničily motor, ze kterého odpadl jeho plášť, a utrhl se i vstupní prstenec, nehoda tedy měla velmi podobný průběh jako ta sobotní.

Střepiny z motoru navíc na dvou místech prosekly trup. I tak se ale pilotovi podařilo bezpečně přistát v Honolulu. NTSB ve zprávě z roku 2020 zmínila pochybení při kontrolách motorů. Speciální teplotně-akustický zobrazovací defektoskopický proces, který firma vyvinula v roce 2005 pro motory řady PW 4000, ukázal při inspekcích v roce 2010 a 2015 na problémy v místě, kde pak došlo v roce 2018 k prasknutí lopatky následkem únavového lomu.

V americkém Denveru spadl do rezidenční čtvrti kus motoru letadla

Amerika

Inspektor však změnu barvy nepřipsal možnému narušení lopatky, ale problému se samotným nátěrem. Ukázalo se, že inspektoři pracovali přesčas a neměli dostatečné proškolení, inspektor druhé směny byl zacvičen jen inspektorem první směny, kterého zaučovali inženýři, kteří novou defektoskopickou techniku vyvinuli. Oba byli zaučováni po 40 hodin během práce na motorech, přitom pro klasickou ultrazvukovou defektoskopickou metodu potřebují 40 hodin výuky ve třídě a 1600 hodin praktické výuky.

Foto: Uncredited, ČTK/AP

Vstupní prstenec motoru PW 4000, který dopadl na předměstí Denveru Broomfield.

Ve všech třech případech šlo o nejstarší vyrobené Boeingy 777 dodané v prvních dvou letech po zahájení výroby v roce 1995. To ale neznamená, že byly poháněny stejnými motory, ty se při opravách často přehazují. Motor PW 4077, který selhal v roce 2018 při letu do Honolulu, byl vyroben v roce 1996 a nalétal 77 593 hodin při 13 921 cyklech, tedy startech a přistáních, motor stroje JAL PW 4074 měl nalétáno 43 060 letových hodin při 33 518 cyklech.

Motory PW řady 4000 se používají jen u Boeingů 777.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám