Článek
S požadavkem na ponorku schopnou zásobovat předsunuté jednotky se americká námořní pěchota (US Marine Corps, USMC) na firmu obrátila v roce 2022. O devět měsíců později už mohla testovat první prototyp bezposádkové ponorky Sea Specter schopné přepravit několik tisíc kilogramů zásob.
Většina trupu skoro dvacetimetrového plavidla, schopného přepravit až pět tun nákladu, je pod vodou. Nad ní kouká jen několik palců paluby a dva a půl metru vysoký stěžeň, který lze spatřit ze vzdálenosti pěti až sedmi mil.
Sea Specter připomíná hodně ponorky jihoamerických pašeráků drog, které také plují poloponořené. „Myslím si, že je v pořádku říci, že koncept inspirovaly narkoponorky, ale u toho podobnost končí,“ řekl Jeff Bowles ze společnosti Leidos webu DefenseOne.
„Narkoponorky jsou špinavé. Jsou nebezpečné. Nejsou navržené inženýry. V zásadě je ale jejich úkol stejný – přepravit velké množství nákladu s minimální šancí, že by si toho všiml někdo další.“
Pentagon tak reaguje na přesun od protipovstaleckých operací na Blízkém východě k možnému konfliktu v Indopacifiku s nepřítelem, u něhož je reálné nebezpečí, že bude schopen sestřelovat letadla nebo potápět zásobovací lodě.
„K dodání zásob možná nebudeme moci použít prostředek, který představuje velký cenný cíl, nebo něco, co je dobře pozorovatelné, protože by to zase mohlo prozradit jejich pozici,“ řekl Bowles.
Chtějí autonomní plavidla
Proto musí být plavidlo levné. Prototyp je ze dřeva, což snižuje cenu: „To není řešení, o němž jsme přesvědčeni, že je z dlouhodobého pohledu správné. Proto se chceme připravit na masovou výrobu i z jiného materiálu,“ řekl Bowles.
Mohl by to být skelný laminát, který je lehký, snadno tvarovatelný a odolný korozi. Zvažuje se i hliník nebo ocel, ale ta je těžší.
Pro případné operace v Indopacifiku potřebuje americká námořní pěchota celou flotilu logistických dronů, které jsou schopné zásobovat několik předsunutých postů na různých ostrovech. Původně měly být ovládané na dálku, ale nyní mají být autonomní, schopné samy doplout do cíle, vyhnout se srážce s dalšími podobnými plavidly nebo loděmi či pevnou překážkou.
Ponorky k zásobování používali i Japonci
Zásobování z ponorek už za druhé světové války používali v Jižních mořích Japonci. Vyčlenili k tomu malé ponorky řady Ro-100, které byly původně myšlené pro operace v mělkých vodách. Dlouhé byly 70 metrů a výtlak na hladině měly 611 tun.
Po porážce na Guadalcanalu se ukázala potřeba zásobovat jednotky na vzdálených ostrovech a neztrácet přitom cenné torpédoborce. Ponorky řady Ro-100 se používaly při zásobování jednotek na Šalomounových a Admiralitních ostrovech nebo na ostrově Saipan a Bougainville, ale i na Filipínách.
Způsob se osvědčil, a tak Japonci zkonstruovali zásobovací ponorky označované jako Maru Ju schopné plout rychlostí dvaceti km/h.
Leidos dostal v roce 2024 na vývoj celé řady autonomních ponorek od amerického námořnictva 248 milionů dolarů. Navrhuje celou řadu konstrukcí. Sea Archer je rychlý bezposádkový člun, který uveze tunu nákladu. Sea Ranger pak má jen provádět průzkum a pozorování.