Hlavní obsah

Americký úřad pro letectví čelí kritice kvůli vypadnutému panelu z trupu Boeingu 737

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seattle

Výrobce dopravních letadel Boeing přiznal, že nese vinu za vypadnutí panelu zaslepujícího nouzový východ v trupu letounu 737 MAX 9, což vedlo k dekompresi na palubě letu z Portlandu do Kalifornie předminulý týden. Americký Federální úřad pro letectví FAA na to zareagoval ujištěním, že bude vyšetřovat, jaký díl viny výrobce na incidentu nese. Sám FAA však čelí kritice, že jeho dozor nebyl dostatečný.

Foto: Reuters

Inspektoři ohledávají Boeing 737, kterému za letu vypadly dveře 

Článek

Do FAA se pustila senátorka za stát Washington Maria Cantwellová. „Zdá se, že dohled FAA při zajištění bezpečnosti letadel Boeing nebyl efektivní,“ prohlásila.

Upozornila, že písemně už v lednu 2023 požadovala po FAA zvláštní technický audit týkající se jedenácti výrobních systémů Boeingu. FAA to v dubnu odmítl. Bývalý vedoucí FAA Billy Nolen tehdy řekl, že audit není potřeba, protože úřad zavedl nástroje, které tyto kontroly nahrazují, napsal list The Seattle Times.

Po vypadnutí panelu byly nařízeny mimořádné inspekce a ukázalo se, že u několika strojů z výroby nebyly u panelů dotažené šrouby.

Kontroly Boeingů 737 MAX 9 odhalily uvolněné šrouby u několika letadel

Amerika

FAA se ocitl pod palbou kritiky už v po dvou haváriích Boeingů 737 MAX v letech 2018 a 2019, které si vyžádaly 346 obětí. Tehdy se ukázalo, že FAA nechával některé kontroly provádět samotnou firmu a už na ně dál nedohlížel. Firma přitom, navzdory výhradám, neupravila systém vyrovnávání letu a jeho vyřazování z funkce. Navíc neautorizovaně zesílila jeho odezvu, takže piloti nemohli vyvinout dostatečnou sílu k překonání jeho odporu.

FAA pak slíbil, že bude bedlivěji dohlížet na výrobu.

Předminulý týden vypadl za letu po startu z Portlandu při stoupání panel na levé straně Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines zaslepující nouzový východ na levé straně trupu, což vedlo k dekompresi. Na místech naštěstí nikdo neseděl.

Boeing přiznal, že může za vypadnutí kusu trupu za letu

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám