Článek
Test dopadl dobře. „Na palubě byl pokaždé pilot, který monitoroval let a v případě nutnosti by intervenoval, ale žádný zásah nebyl potřeba,“ uvedl mluvčí Pacifických vzdušných sil v e-mailu pro server Defense One.
Cvičení Resolute Force Pacific (REFORPAC) mělo prověřit schopnosti působení vzdušných sil při delších operacích a jejich zásobování. Cílem „bylo usnadnit přesun sil do oblasti a zajistit, aby v ní působily a operovaly téměř po celý měsíc,“ uvedl podplukovník Jarraed Chamberland, který stál v čele týmu plánujícího manévry.
To vyžadovalo značné zapojení transportních letadel. Do cvičení se zapojilo přes 400 letadel a více než jedenáct tisíc příslušníků USAF. Konalo se v rozsáhlé oblasti od Guamu přes Havaj a Japonsko.
Snižují zátěž pilotů a a ztěžují situaci protivníka
REFORPAC ukázal, že autonomní lety s využitím menších letadel, jako jsou cessny, může snížit zatížení pilotů a zmenšit tlak na využití velkých transportních strojů a být bezpečnější v podmínkách konfliktu.
„Místo toho, abychom záviseli na jednom letadle, síť autonomních nákladních letadel by mohla vytvořit odolnou a nepředvídatelnou logistickou strukturu. Tento přístup umožňuje větším letadlům, jako jsou C-17 a C-130 soustředit se na strategické dlouhé lety, zatímco menší autonomní platformy převezmou kratší a riskantnější dodávky do náročných nebo rozptýlených pozic,“ uvedl mluvčí Pacifických vzdušných sil.
Více letadel se protivníkovi hůře likviduje a sestřelení nebo porucha jednoho nemá takový dopad. „REFORPAC ukázal, jak autonomie může snížit logistickou zátěž letců a umožnit jim soustředit se na úkoly s vyšší prioritou,“ dodal mluvčí.
Americké letectvo pracuje v posledních letech na tom, jak nejlépe začlenit do své struktury autonomní logistiku. Testování autonomních nákladních letů v rámci REFORPAC podle něj představovalo důležitý krok při „získání dat a uživatelské zpětné vazby, který pomůže předefinovat jak technologie, tak operační koncepty (autonomního zásobování) ve sporných oblastech a dynamicky se proměňujícím prostředí.
Letectvo podepsalo smlouvu za 17,4 miliónu dolarů s firmou, aby dodala bezpilotní verze C-208 pro zásobovací operace v Pacifiku. Tato firma se podílí i na vývoji architektury systémů.