Hlavní obsah

Americké letectvo úspěšně využilo při manévrech v Pacifiku autonomní nákladní letadla

2:49
2:49

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Část zásobovacích letů při cvičení amerického letectva USAF mezi Havajskými ostrovy zajišťoval letoun Cessna 208B Grand Caravan, který řídil software Superpilot od firmy Joby Aviation. Stroj byl na dálku ovládán z 4000 kilometrů vzdáleného Guamu. Letectvo už dříve testovalo autonomní nákladní lety, ale na cvičení to bylo poprvé v oblasti Indopacifiku s proměnlivým počasím během nácviku střetů s protivníkem.

Foto: USAF / Matthew Clouse

Autonomní Cessna 208B Gran Caravan přistává na havajské základně Pearl Harbor-Hickam

Článek

Test dopadl dobře. „Na palubě byl pokaždé pilot, který monitoroval let a v případě nutnosti by intervenoval, ale žádný zásah nebyl potřeba,“ uvedl mluvčí Pacifických vzdušných sil v e-mailu pro server Defense One.

Cvičení Resolute Force Pacific (REFORPAC) mělo prověřit schopnosti působení vzdušných sil při delších operacích a jejich zásobování. Cílem „bylo usnadnit přesun sil do oblasti a zajistit, aby v ní působily a operovaly téměř po celý měsíc,“ uvedl podplukovník Jarraed Chamberland, který stál v čele týmu plánujícího manévry.

To vyžadovalo značné zapojení transportních letadel. Do cvičení se zapojilo přes 400 letadel a více než jedenáct tisíc příslušníků USAF. Konalo se v rozsáhlé oblasti od Guamu přes Havaj a Japonsko.

Snižují zátěž pilotů a a ztěžují situaci protivníka

REFORPAC ukázal, že autonomní lety s využitím menších letadel, jako jsou cessny, může snížit zatížení pilotů a zmenšit tlak na využití velkých transportních strojů a být bezpečnější v podmínkách konfliktu.

„Místo toho, abychom záviseli na jednom letadle, síť autonomních nákladních letadel by mohla vytvořit odolnou a nepředvídatelnou logistickou strukturu. Tento přístup umožňuje větším letadlům, jako jsou C-17 a C-130 soustředit se na strategické dlouhé lety, zatímco menší autonomní platformy převezmou kratší a riskantnější dodávky do náročných nebo rozptýlených pozic,“ uvedl mluvčí Pacifických vzdušných sil.

Více letadel se protivníkovi hůře likviduje a sestřelení nebo porucha jednoho nemá takový dopad. „REFORPAC ukázal, jak autonomie může snížit logistickou zátěž letců a umožnit jim soustředit se na úkoly s vyšší prioritou,“ dodal mluvčí.

Americké letectvo pracuje v posledních letech na tom, jak nejlépe začlenit do své struktury autonomní logistiku. Testování autonomních nákladních letů v rámci REFORPAC podle něj představovalo důležitý krok při „získání dat a uživatelské zpětné vazby, který pomůže předefinovat jak technologie, tak operační koncepty (autonomního zásobování) ve sporných oblastech a dynamicky se proměňujícím prostředí.

Letectvo podepsalo smlouvu za 17,4 miliónu dolarů s firmou, aby dodala bezpilotní verze C-208 pro zásobovací operace v Pacifiku. Tato firma se podílí i na vývoji architektury systémů.

Výběr článků

Načítám