Hlavní obsah

Americké letectvo otestuje prototyp nově tvarovaného transportního stroje

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americké letectvo USAF vybralo v tendru kalifornský start-up JetZero, aby pro něj vyrobil a otestoval samokřídlo s hlubší střední částí kategorie BWB, na němž by mohlo vyzkoušet vhodnost tohoto konceptu pro budoucí transportní stroje a tankery. Prototyp má vzlétnout v roce 2027. Od něj by mohla vést cesta k nové generaci těchto strojů.

Foto: Northorp Grumman

Návrh tankovacího letadla Z-5

Článek

JetZero dostane na postavení a otestování prototypu v příštích čtyřech letech 235 milionů dolarů, uvedl server Defense One.

„Tento prototypový demonstrátor má za cíl urychlit následující generaci flotily velkých letadel, které americké letectvo potřebuje v budoucnosti. Aerodynamický tvar lišící se výrazně od tradiční koncepce trupu s křídly zlepší aerodynamickou účinnost a schopnosti plnit úkoly,“ uvedl tajemník Pentagonu pro letectvo Frank Kendall.

Samokřídla, která jsou mohutnější ve střední části, kde se může přepravovat náklad, jsou úspornější, ale dosud se neprosadila, protože by se pro ně musela přizpůsobit celá infrastruktura nakládání a vykládání nebo nastupování a vystupování cestujících. Zvažují se však i pro dopravní letadla, jak ukazují studie Airbusu.

Dodávka nové F-35 s novou elektronikou se opět odkládá

Amerika

JetZero oznámilo v dubnu, že spolupracuje s firmou Northrop Grumman na takto koncipovaném tankovacím letadle Z-5, což má zvýšit naděje zbrojovky, že by právě ona mohla nové tankery vyrábět.

Generál major Albert Miller, který stojí v čele oddělení velitelství vzdušné přepravy pro strategii, plánování a programy, ale uvedl, že vyrobit se má pouze demonstrátor, který nebude přímo spojen s příští generací transportních a tankovacích letadel NGAS a NGAL.

Úspornější a hůře detekovatelné

Letectvo ale o této koncepci uvažuje, protože je úspornější a navržený tanker Z-5 by umožnil nést při stejném maximálním doletu až dvojnásobné množství paliva oproti nyní dodávaným tankerům Boeing KC-46. Má mít poloviční hmotnost a potřebuje poloviční výkon motorů.

Letectvo si plánuje do roku 2029 pořídit 179 tankovacích letadel KC-46, které mají nahradit stroje KC-135 ze šedesátých a sedmdesátých let. Dodávky však váznou, stroje měly opakované problémy a už se ukázalo, že letectvo bude potřebovat dalších 75 tankovacích letadel, ať už od Boeingu, nebo od konkurence.

Kendall navíc upozornil, že takto tradičně koncipované tankery musejí zůstávat v bezpečné vzdálenosti od oblasti bojů, což je problém: „Aby taktické bojové letouny operovaly efektivně, musejí tankovat pár set mil od místa nasazení.“ Jinak totiž musejí nést přídavné nádrže na úkor části zbraní. „Potřebujeme tankery, které se mohou dostat do míst, jež jsou nyní ohrožená,“ dodal Kendall.

Nové tankery NGAS, které by se měly dodávat od roku 2040, by měly proto mít i vlastnosti stealth – tedy být hůře detekovatelné radary. A to právě umožňuje koncepce samokřídla, jak ukazují bombardéry B-2 Spirit.

Nové tankery by také měly být schopné dopravovat palivo na velkou vzdálenost, aby mohly působit v indopacifické oblasti a umožnit americkému letectvu lépe odstrašovat Čínu.

Expert Timothy Walton však v článku v časopisu Air and Space Forces upozorňuje, že ani tento plánovaný tankovací letoun není schopen plnit všechny požadavky letectva. Potřeba budou i menší tankovací letadla s vlastnostmi stealth, které by mohly působit přímo v oblasti bojů a doplňovat větší stroje jako je Z-5. Mohlo by však jít o tankery bezpilotní.

Airbus testuje letadlo, jehož trup a křídla splývají v jeden celek

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám