Hlavní obsah

Americké letectvo nepočítá s moderními raptory, vyřadí je jako první

Washington

Když byly v roce 2005 zařazeny do výzbroje amerického letectva stroje Lockheed F-22 Raptor, byly to první letouny páté generace ve službě, které překonávaly starší typy. Přestože mají průměrný věk jen 12 let, americké letectvo už s nimi do budoucna nepočítá, vyřazeny mají být mezi prvními, uvedl v půlce května náčelník štábu amerického letectva generál Charles Q. Brown, když oznamoval snížení počtu typů stíhacích strojů ze sedmi na čtyři. Experti varují, že podobné škrty od stolu omezují schopnosti letectva.

Foto: Reuters

Dvaadvacet strojů F-22 Raptor odlétá Virginie na katarskou základnu Al-Udajd

Článek

„Nyní máme sedm typů. Mým záměrem je dostat se tak na čtyři,“ řekl Brown a dodal, že jde o to, jak správě tyto čtyři typy vybrat.

Uvedl, že do budoucna by měly být ve výzbroji stroje F-35 Lightning II, F-16 Fighting Falcon, F-15EX Super Eagle a vyvíjený stroj nové, šesté generace pro vybojování vzdušné nadvlády označovaný jako NGAD. Jeho demonstrátor vzlétl už loni v srpnu, protože se při vývoji používají počítačové simulace.

Francie, Německo a Španělsko se domluvily na vývoji bojového letounu FCAS, má nahradit eurofighter

Evropa

Aktuálně má letectvo ve výzbroji stroje F-35, F-22, F-16, F-15C/D Eagle, F-15E Strike Eagle, F-15EX Super Eagle a A-10 Thunderbolt II.

F-22 mají být nahrazené stroji NGAD, které budou létat společně s F-35, jež budou hlavními letadly. „Pak budou F-15EX a nějakou dobu budeme mít i F-16,“ uvedl Brown.

Letectvo má ve výzbroji 186 strojů F-22 s průměrným věkem 12 let. Jejich problémem je však nízká provozuschopnost, protože na nich probíhají strukturální vylepšení, a mají i další potíže.

Avionika strojů, které byly vyvíjené od 80. let s cílem získat převahu nad ruským letectvem, zastarává a letouny nejsou schopné přímo komunikovat s modernějšími F-35, což způsobuje potíže. Navíc se oba typy do jisté míry ve svých schopnostech překrývají, i když raptory jsou výrazně rychlejší a unesou více zbraní.

F-22 může nést v šachtách šest střel AIM-120C AMRAAM a dvě AIM-9 Sidewinder, zatímco F-35 unese v šachtách jen čtyři střely AMRAAM.

Podle zatím známých informací by NGAD měl být stejně jako raptor dvoumotorový letoun s křídly ve tvaru šipky (delta) nebo kosočtverce s dvěma motory zřejmě s velkými nasávacími otvory na horní straně křídel, uvedl server Popular Mechanics. Jejich umístění by mělo snižovat možnost detekce radarem. Po dlouhé době má jít o typ, který bude dosahovat vysokých rychlostí.

Možná podoba NGAD

Kdy budou raptory vyřazené, ale není jasné a hned to být nemusí, uvedl tajemník pro strategii a nové akvizice na štábu letectva Clinton Hinote: „Pokud mluvíme o rámci třicátých let, tak (u F-22) mluvíme o 40 let staré platformě, a to už není správný nástroj pro svou práci, hlavně když mluvíme o ochraně našich přátel Tchaj-wanu, Japonska a Filipín přes čínskými hrozbami, které rostou a rostou. Bereme F-22 jako přechod ke schopnostem NGAD.”

Ani v případě vyřazení ale nemusejí stroje zmizet zcela z oblohy. Třeba F-117 Nighthawk, které byly oficiálně vyřazeny v roce 2008, byly opakovaně pozorovány při akci.

V únoru byly vidět dva nad Los Angeles, kde letěly za tankovacím letadlem KC-135. Od roku 2014 byly opakovaně spatřeny nad Death Valley nad kaňonem „Star Wars“ u střelnice Tonopah. Stále je jich několik ve výzbroji, zřejmě slouží jako stroje imitující pronikání nepřátelských letounů nad území USA.

Novější typy se vyřazují, starší zůstávají

Paradoxně po vyřazení raptorů ve výzbroji zůstanou starší lehké stíhací letouny F-16, i když ty měly být nahrazené stroji F-35. Důvodem je zřejmě levný provoz.

Brown dodal, že zatím není jasné, jaký typ v budoucnosti nahradí stroje F-16, zda další F-35, nebo nějaký jiný letoun: „Nepotřebuji dělat rozhodnutí dnes. Uskuteční se v budoucnosti, za šest, sedm, osm let.“

Ve výzbroji budou dále i stroje čtvrté generace, protože se nově nakupují Super Eagly F-15EX, které mají nahradit straší F-15C a možná do budoucna i F-15E, kde ale není jasné, zda půjde o modernizaci, nebo nákup nových.

Boeing chce prosadit do výzbroje USA novou verzi stíhačky F-15

Amerika

Ve skutečnosti však ve výzbroji bude 4+1 typ, protože se prodlouží životnost bitevníků A-10 až hluboko do třicátých let, když dostanou nová křídla. Tyto stroje přitom měly být vyřazeny už dávno, uvažovalo se o tom už na začátku nového tisíciletí, ale války v Iráku, Afghánistánu a Libyi ukázaly, že jednoúčelový robustní bitevní letoun určený k ničení tanků a dalších cílů na bojišti, kde nepůsobí nepřátelské letectvo, se nedá snadno nahradit.

Moderní munice je přesná, ale F-35 jsou pro podobné útoky příliš drahé a nejsou tak dobře pancéřované. Sice mají kanon ráže 25 mm, ale jen se 181 náboji, zatímco A-10 má šestihlavňový ráže 30 mm s 1174 náboji.

Foto: Novinky

Americký stroj A-10 thunderbolt přezdívaný tankobijec.

Bývalý pilot F-16 John Venable ale varoval, že se úspory dané vyřazováním letadel přeceňují. „Nikdy nezískají sumy, které očekávali, když napřed snižují objemy peněz. Počty taktických letadel jsou beztak nízké a letectvo si nemůže dovolit další ránu kvůli úsporám,“ řekl. Upozornil také na osud předchozích plánů úspor, kdy se předpokládalo, že F-35 nahradí jak stroje F-16, tak A-10A.

Plán akvizic podle něj postrádá logiku, když se pořizují nové stroje čtvrté generace F-15EX a mají se vyřazovat stroje páté generace F-22.

Jiná podoba NGAD v doprovodu bezpilotního letadla

Je ale potřeba dodat, že pilotované stroje doplní drony, možná i tzv. loajální wingmani, tedy drony přímo doprovázející bojové letouny. Jejichž vývoj podporuje zejména Austrálie a chystá se je využívat i americké letectvo.

„V tuto chvíli zvažujeme pilotované, bezpilotní i případně pilotované stroje,“ dodal generál Clinton Hinote.

Výběr článků

Načítám