Článek
„F-35 zůstává nejpokročilejším stíhacím letounem na světě, ale příliš mnoho z nich nečinně sedí na ranvejí. Míra připravenosti našich letadel nadále nedosahuje cílů Pentagonu. To je známo na této straně oceánu i po celém světě,“ řekl podle serveru Defense One během čtvrtečního slyšení republikánský senátor Roger Wicker.
„Letectvo nemůže chránit síly, pokud se jeho nejmodernější stíhačka nemůže vzlétnout,“ sdělil jedovatě generálovi Kennethu Wilsbachovi, který byl v září nominován na velitele amerických vzdušných sil USAF.
V letech 2019 až 2023 se míra bojové provozuschopnosti F-35, tedy počet stojů připravených plnit všechny druhy misí, pohybovala podle amerického úřadu pro rozpočtovou odpovědnost GAO mezi 51 až 71 procenty.
Piloti ztrácejí schopnosti
Další senátor Jack Reed řekl Wilsbachovi, že je nutné dostat nefunkční stroje do vzduchu, protože piloti, kteří celý den sedí jen v simulátoru, ztrácejí své schopnosti.
S tím Wilsbach souhlasil. Zkritizoval systém zajišťování náhradních dílů, které nejsou u jednotek, což původně mělo snížit náklady na opravy. „Problém s F-35 je, že teď musí čekat na odeslání dílů… Celá ta doba, kdy se čeká na ten díl, je prostoj, kdy letadlo nemůžeme použít k výcviku,“ uvedl Wilsbach.
Situaci komplikuje to, že výrobce Lockheed Martin dodával nejen letadla se zpožděním, ale navíc ve starší konfiguraci. Dodaná letadla, se tak musejí modernizovat. Výrobci se navíc nedaří přejít k nejmodernější verzi Block 4 a požadavky na ni byly sníženy. To ale bude znamenat další odstávky a náklady.
Výměna ve vedení USAF
Wilsbach ve funkci velitele amerických vzdušných sil nahradí Davida Allvina, který v srpnu překvapivě oznámil, že v listopadu odejde do výslužby. Allvin se soustředil na modernizaci letectva a jeho případný střet s Čínou. Spekuluje se, že odešel kvůli tomu, že nebyl schopen dále prosadit reorganizaci vzdušných sil, aby mohly čelit Číně, když se americký prezident Donald Trump soustředí více na obranu a ochranu USA, jejich okolí a na boj proti drogovým kartelům.
Důvod odchodu se neprobíral. Wilsbach se však nezavázal pokračovat v tomto zaměření přestavby letectva, uvedl pouze, že prioritou bude obrana domácího území i Pacifik: „Obrana vlasti je naší nejvyšší prioritou. Zároveň musí být naše složka ozbrojených sil schopna projektovat své síly do kritických regionů, aby zabránila válkám, kdykoli je to možné, nebo je v případě nutnosti vyhrála. Letectvo musí záměrně zachovat naši špičkovou připravenost na nejzávažnější výzvy národa, jaké představuje Čína v západním Pacifiku.“