Hlavní obsah

SPD dominuje v médiích i na sítích, ukazují data. Pomáhá mu vyhraněná rétorika

3:12
3:12

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Okamurovo hnutí za poslední dva týdny na sociálních sítích posbíralo 36,7 procenta ze všech zmínek o politických stranách. Data, která shromáždil projekt Mediální obraz, ukazují, že v závěru předvolební kampaně SPD dominuje také v tradičních médiích. Oslovení odborníci se shodují, že hnutí získává více pozornosti a reakcí díky prezentaci vyhraněných a emocionálních témat.

Článek

„Zatímco v předvolebních průzkumech bojuje hnutí SPD o třetí příčku se STAN, optikou mediální přítomnosti vítězí,“ popsal Marek Steiger ze společnosti Mediaboard, která provozuje web MedialniObraz.cz a sleduje přítomnost stran v médiích.

SPD se mezi 10. a 24. zářím týkalo přes 4300 zmínek v tradičních médiích, tedy v tisku, na zpravodajských webech či v televizi a rádiu.

Celkem Mediální obraz za stejné období eviduje ve zmíněných médiích na 25 tisíc zmínek o relevantních politických stranách, SPD si tak připsala 17,6 procenta z nich. V těsném závěsu je STAN, o třetí příčku bojují ANO, Piráti a Stačilo!. Teprve za nimi je trojkoalice Spolu s 12,8 procenty.

Ještě výraznější je náskok SPD na sociálních sítích. „Hnutí si s obrovským přehledem ukouslo 37 procent všech zmínek. Spolu na druhém místě získalo 19 procent, což představuje asi 40 000 zmínek a polovinu zisku SPD,“ přiblížil Steiger.

Karel Komínek z Institutu politického marketingu a politolog Jan Kubáček se shodují, že hnutí těží ze sázky na kontroverzní témata, která budí ve společnosti emoce. „Tomio Okamura naprosto vědomě vybral hraniční témata a hraniční způsoby propagace, aby se o něm psalo a mluvilo,“ uvedl Kubáček.

Okamura poutá pozornost křovinořezem

Že SPD budí kontroverze, může dokládat i „sentiment“ článků, tedy jestli je jejich tón pozitivní, negativní, nebo neutrální. Stejně jako ANO, Stačilo! a STAN má SPD přes polovinu negativně laděných článků.

Podle Kubáčka SPD bojuje o voliče s ANO a Stačilo! a snaží se přitvrzovat, aby je získala na svou stranu. „Proto říká, my jsme razantnější, my tam jdeme s tématy, která vás štvou,“ řekl Kubáček. Jako příklad zmínil vystoupení předsedy SPD Tomia Okamury, který při mítincích na podiu křovinořezem kosí mimo jiné pomyslný státní dluh, či billboardy SPD vyobrazující ženu v burce.

„Ostatní strany musí říkat, co by dělaly za reformy. SPD stačí mít několik jednoduchých věcí, proti kterým budou bojovat. Jejich voliči ani nemusí znát detaily jejich programu, pro ně je důležité, že to je člověk, který proti něčemu bojuje,“ vysvětlil Komínek. Podobnou strategii podle něj volí koalice Spolu v tématu „Východ versus Západ“.

Sociální sítě pak dosah vyhraněného obsahu ještě posilují. „Aby měly sociální sítě zisk, musí uživatele na síti udržet. A nejlepší způsob, jak to udělat, paradoxně není ukazovat jen obsah, se kterým lidé souhlasí, ale obsah, který je naštve,“ vysvětlil Komínek.

Komunikace na sociálních sítích je mnohem vyhraněnější než v tradičních médiích nebo mezi lidmi, podotknul politolog Kubáček. „SPD na to sází, dává tam vyhraněné příspěvky, a to samozřejmě vytváří zájem,“ dodal.

Výběr článků

Načítám