Článek
Na vlnu popularity umělé inteligence (AI) naskočil třeba lídr Stačilo! Daniel Sterzik. Vygenerované obrázky uvádějí většinu jeho příspěvků na síti X, prokládá je i upravenými videi pod titulkem „dýpfejk“ – od anglického deepfake, tedy vysoce realistického obsahu jen stěží odlišitelného od skutečnosti.
Že by mohly být některé příspěvky Stačilo! pro lidi zavádějící, se Sterzik nebojí. „Považujeme naše voliče za inteligentní lidi, kteří poznají rozdíl mezi obrázkem a skutečností. Já si o svých voličích nemyslím, že jsou hloupí,“ řekl Novinkám.
Poslední rozhovor našeho světového lídra @P_Fiala nám nemohl ujít a rozhodli jsme se ho upravit, aby byl pravdivější než pravda. Výsledek můžete vidět v dnešním dýpfejku. pic.twitter.com/rfys0ilO2G
— VidlakovyKydy (@VidlakovyKydy) August 4, 2025
Vizuály z dílny umělé inteligence používá taky SPD. Objevuje se na nich třeba rozesmutnělá předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, nebo premiér Fiala s ukrajinskou vlajkou na čele a kolem krku. AI hnutí Tomia Okamury pomohla i s nejedním politickým songem, naposledy „Letním reggae“.
Podle mluvčí SPD Lenky Čejkové jen hnutí reaguje na technologický vývoj. „Jestli někomu přijde neetické říkat pravdu a navrhovat opatření, pak je to jeho problém. Ne SPD,“ reagovala na dotaz, zda nejsou některé příspěvky již za hranicí etiky, nebo jestli nemají být alespoň označené jako dílo AI.
Trump si totálně vytřel zadek s neschopnou Evropskou unií, která škodí naší ekonomice. Zbavme se závislosti na Bruselu a...
Posted by Tomio Okamura - SPD on Monday, July 28, 2025
Kvůli kampani, kterou rovněž generovala umělá inteligence, se přitom SPD už dostala do problémů. Policie navrhla v červenci předsedu Tomia Okamuru i hnutí samotné obžalovat kvůli plakátu vyobrazujícímu Afričana v zakrvavené košili s nožem v ruce jako „chirurga z dovozu“, který strana použila před loňskými evropskými volbami.
„Limit prakticky neexistuje“
S AI si tyká i dvojka na kandidátce Spolu v Olomouckém kraji Petr Sokol z ODS. Na Facebooku sdílel třeba grafiku vyobrazující zřejmě Konečnou a Maláčovou na rudém pozadí a se srpem a kladivem. Nebo obrázek Jindřicha Rajchla (PRO) a Sterzika s popiskem „druhá republika coming soon?“ (anglicky Blíží se druhá republika?), který následně sdílel i jeho stranický šéf, premiér Petr Fiala.
„V případě tohoto příspěvku našeho kandidáta je zjevné, že nejedná o reálné fotografie, ale o jasně stylizovanou ilustraci bez záměru klamat,“ řekl k tomu mluvčí ODS Jakub Skyva a doplnil, že umělou inteligenci považuje strana za nástroj, nikoliv náhradu poctivé politiky nebo mezilidské komunikaci.
„Využíváme ji především pro technické úkoly – například při stylizaci textů nebo analýzách dat. Věříme, že dobrá politika nepotřebuje triky, ale především důvěru,“ dodal.
Školství potřebuje reformy. Ne každá reforma je ale správná.
— Petr Sokol (@PetrSokol) August 6, 2025
Za příkald může sloužit nápad, aby politici kádrovali studijní obory a rozhodovali, za které se bude platit školné a za které ne.
Varování: Muž na obrázku může být příští ministr školství. pic.twitter.com/Q3K6tj5DQu
Podle odborníka na politickou komunikaci Karla Komínka lze hranice použití AI v kampaních hledat jen těžko. „Limit, co se v kampani může a nemůže, prakticky neexistuje. Kromě toho, co vám skousnou vaši voliči a kam až jsou politici schopní zajít,“ popsal Novinkám.
Existuje etický kodex. Strany ho ignorují
O usměrnění se pokusila Česká asociace umělé inteligence, pro kterou politolog Přemysl Rosůlek zpracoval etický kodex použití AI v kampani. „Je třeba rozlišovat mezi deepfake a softfake, kde je karikování jasné. Přesto to může zesilovat stereotypy nebo zesměšňovat,“ vysvětlil Rosůlek. Základem by podle něj mělo být označení obsahu generovaného AI či nešíření deepfake videí a obrázků.
V květnu stranám asociace kodex rozeslala s očekáváním, že se zavážou ho respektovat. To se ale nestalo.
Komínek upozornil, že AI do kampaní přinesla bezprecedentní rychlost. Co dříve vyžadovalo práci celého štábu a velké náklady, nebo alespoň odborníka na Photoshop, dnes zvládne kdokoliv za dvě minuty v mobilu.