Hlavní obsah

AI v rukou politiků: Lov na voliče je rychlejší, levnější, ale často za hranou

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Premiér Petr Fiala (ODS) s ukrajinskou vlajkou na čele nebo komunistka Kateřina Konečná a sociální demokratka Jana Maláčová se srpem a kladivem. Umělá inteligence politikům v kampani umožňuje vyobrazovat i situace, které se odehrávají jen v jejich představách. Výtvory se ale mnohdy pohybují na hraně rozeznatelnosti od reálné fotografie, zatímco hranice etiky se hledají jen velmi těžko.

Foto: Facebook – Petr Sokol/Stačilo

Grafika kandidáta Spolu Petra Sokola (vlevo) a hnutí Stačilo! (vpravo)

Článek

Na vlnu popularity umělé inteligence (AI) naskočil třeba lídr Stačilo! Daniel Sterzik. Vygenerované obrázky uvádějí většinu jeho příspěvků na síti X, prokládá je i upravenými videi pod titulkem „dýpfejk“ – od anglického deepfake, tedy vysoce realistického obsahu jen stěží odlišitelného od skutečnosti.

Že by mohly být některé příspěvky Stačilo! pro lidi zavádějící, se Sterzik nebojí. „Považujeme naše voliče za inteligentní lidi, kteří poznají rozdíl mezi obrázkem a skutečností. Já si o svých voličích nemyslím, že jsou hloupí,“ řekl Novinkám.

Vizuály z dílny umělé inteligence používá taky SPD. Objevuje se na nich třeba rozesmutnělá předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, nebo premiér Fiala s ukrajinskou vlajkou na čele a kolem krku. AI hnutí Tomia Okamury pomohla i s nejedním politickým songem, naposledy „Letním reggae“.

Podle mluvčí SPD Lenky Čejkové jen hnutí reaguje na technologický vývoj. „Jestli někomu přijde neetické říkat pravdu a navrhovat opatření, pak je to jeho problém. Ne SPD,“ reagovala na dotaz, zda nejsou některé příspěvky již za hranicí etiky, nebo jestli nemají být alespoň označené jako dílo AI.

Kvůli kampani, kterou rovněž generovala umělá inteligence, se přitom SPD už dostala do problémů. Policie navrhla v červenci předsedu Tomia Okamuru i hnutí samotné obžalovat kvůli plakátu vyobrazujícímu Afričana v zakrvavené košili s nožem v ruce jako „chirurga z dovozu“, který strana použila před loňskými evropskými volbami.

„Limit prakticky neexistuje“

S AI si tyká i dvojka na kandidátce Spolu v Olomouckém kraji Petr Sokol z ODS. Na Facebooku sdílel třeba grafiku vyobrazující zřejmě Konečnou a Maláčovou na rudém pozadí a se srpem a kladivem. Nebo obrázek Jindřicha Rajchla (PRO) a Sterzika s popiskem „druhá republika coming soon?“ (anglicky Blíží se druhá republika?), který následně sdílel i jeho stranický šéf, premiér Petr Fiala.

„V případě tohoto příspěvku našeho kandidáta je zjevné, že nejedná o reálné fotografie, ale o jasně stylizovanou ilustraci bez záměru klamat,“ řekl k tomu mluvčí ODS Jakub Skyva a doplnil, že umělou inteligenci považuje strana za nástroj, nikoliv náhradu poctivé politiky nebo mezilidské komunikaci.

„Využíváme ji především pro technické úkoly – například při stylizaci textů nebo analýzách dat. Věříme, že dobrá politika nepotřebuje triky, ale především důvěru,“ dodal.

Podle odborníka na politickou komunikaci Karla Komínka lze hranice použití AI v kampaních hledat jen těžko. „Limit, co se v kampani může a nemůže, prakticky neexistuje. Kromě toho, co vám skousnou vaši voliči a kam až jsou politici schopní zajít,“ popsal Novinkám.

Existuje etický kodex. Strany ho ignorují

O usměrnění se pokusila Česká asociace umělé inteligence, pro kterou politolog Přemysl Rosůlek zpracoval etický kodex použití AI v kampani. „Je třeba rozlišovat mezi deepfake a softfake, kde je karikování jasné. Přesto to může zesilovat stereotypy nebo zesměšňovat,“ vysvětlil Rosůlek. Základem by podle něj mělo být označení obsahu generovaného AI či nešíření deepfake videí a obrázků.

V květnu stranám asociace kodex rozeslala s očekáváním, že se zavážou ho respektovat. To se ale nestalo.

Komínek upozornil, že AI do kampaní přinesla bezprecedentní rychlost. Co dříve vyžadovalo práci celého štábu a velké náklady, nebo alespoň odborníka na Photoshop, dnes zvládne kdokoliv za dvě minuty v mobilu.

Výběr článků

Načítám