Hlavní obsah

Znalosti maturantů se za posledních 11 let výrazněji nezměnily

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Znalosti maturantů se za posledních 11 let výrazněji nezměnily. Vědomosti z českého jazyka jsou zhruba na stejné úrovni, žáci se zlepšili v angličtině a zhoršili se v matematice. Vyplývá to z údajů soukromé společnosti Scio, které na svém blogu zveřejnil její ředitel Ondřej Šteffl. Pocházejí z porovnání výsledků projektu Sonda maturant, do kterého se v roce 1998 a 2009 zapojily tisíce studentů.

Foto: Lukáš Táborský, Právo

Znalosti maturantů se podle soukromé společnosti Scio za posledních 11 let výrazněji nezměnily

Článek

"Celková úroveň výsledků maturitního vzdělávání se za 11 let prakticky nezměnila, výsledky středních škol jsou až překvapivě stabilní. Je to v rozporu se všeobecným přesvědčením, že kvalita škol a zejména maturantů v poslední době silně upadá," uvedl Šteffl na svém blogu. Maturanti podle něho v roce 1998 i letos absolvovali testy z obecných studijních předpokladů, českého jazyka, cizího jazyka - anglického a německého jazyka - a matematiky.

Výsledky v českém jazyce se podle Scio "prakticky nezměnily". "Z podrobnější analýzy testů vyplývá malý posun směrem od znalostního (encyklopedického) pojetí literatury k obecnějším znalostem a k práci s textem," stojí na Štefflově blogu. Znalost cizího jazyka se podle výsledků testů nezměnila v němčině, zlepšení ve všech směrech však společnost zaznamenala u anglického jazyka. Jako možné důvody Šteffl uvedl cestování, využívání internetu nebo dostupnost anglických materiálů nebo filmů.

Maturanti pokulhávají v matematice

Maturanti se však celkově zhoršili v matematice. Podle závěrů společnosti lze asi polovinu zhoršení přičíst menší znalosti práce s čísly, za kterou prý stojí nástup kalkulaček a počítačů. "Ke zhoršení s velkou pravděpodobností přispívá zvětšený podíl populace nastupující do maturitních oborů, který nemá pro zvládání matematiky potřebné předpoklady a patrně i klesající zájem žáků o matematiku a klesající počet hodin výuky," uvedl Šteffl.

Celkové zlepšení Scio zaznamenala u testů obecných studijních předpokladů. Podle Šteffla to může být způsobeno většími zkušenostmi s podobnými testy než v roce 1998 nebo lepší schopností maturantů pracovat s informacemi. Dalším důvodem může být podle společnosti lepší rodinné zázemí žáků, protože oproti roku 1998 stoupl počet studentů, u nichž má alespoň jeden z rodičů vysokoškolské vzdělání.

"Za pozornost ovšem stojí to, že vlastně vzhledem k nárůstu podílu maturantů v populačním ročníku mělo dojít ve všech předmětech ke zhoršení," uvedl k výsledkům Šteffl. Na střední školy s maturitou podle něho oproti roku 1998 nastupuje o 26 procent žáků z populačního ročníku víc, u gymnázií činí rozdíl dokonce 44 procent. Podle Šteffla se snižuje výběrovost gymnázií i středních škol a na školy tak nastupují studenti se stále horšími předpoklady. "A přesto je možné říci, že výsledky středních škol měřené znalostními testy se nezměnily," uvedl šéf Scio.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám