Webb našel na Saturnově měsíci mraky

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST) je k nezastavení. Jeho nové snímky pořízené počátkem listopadu nám zase v trochu jiném světle představují Titan, největší měsíc planety Saturn a druhý největší měsíc ve Sluneční soustavě. V atmosféře tohoto zvláštního tělesa pozoroval teleskop metanová mračna, upozornil portál Space.com.

Foto: NASA, ESA, CSA, A. Pagan (STScI). Science: Webb Titan GTO Team

Snímky Saturnova měsíce Titan ze 4. listopadu. Vlevo je snímek s použitím filtru citlivého na spodní atmosféru Titanu. Světlé skvrny jsou výrazné mraky na severní polokouli. Vpravo je barevný kompozitní obraz pomocí kombinace filtrů přístroje NIRCam.

Vzhledem k tomu, že Titan má hustou atmosféru a světlo se tak od povrchu neodrazí, je jeho povrch při sledování ve viditelném světle skrytý. Pozorování pomocí přístroje NIRCam na Webbově dalekohledu v infračerveném spektru však umožňuje nahlédnout i pod atmosféru měsíce.

Teleskop, který vznikl ve spolupráci americké vesmírné agentury NASA, evropské ESA a kanadské CSA, zkoumal složení jeho atmosféry a přítomnost mraků.

Titan je jediným měsícem v našem solárním systému, který má hustou atmosféru trochu podobnou té naší - jen je tedy zhruba čtyřikrát hustší než na Zemi. Na povrchu Saturnova měsíce jsou rovněž řeky, jezera a moře, což je ve Sluneční soustavě unikátní. Jenže úplně jako na naší planetě to není - na Titanu místo vody nalezneme tekutý metan a etan.

První snímky Titanu vědci dostali z dat ze 4. listopadu a výsledek je nadchl. „Na první pohled je to neuvěřitelné. Vidíme mraky na Titanu,“ reagoval na první snímek člen vědeckého týmu Sebastien Rodriguez z Pařížské univerzity.

JWST objevil světlý mrak na severní hemisféře měsíce, následně i druhý. Větší z mraků byl objeven nad severním polárním regionem blízko největšího známého metanového moře měsíce: Kraken Mare.

• Kraken Mare je největší známé moře na Saturnově měsíci Titan. Nalézá se na jeho severní polokouli a je tvořeno tekutinou, zřejmě směsí tekutého etanu a metanu. Objeveno bylo roku 2007 sondou Cassini, pojmenováno bylo po Krakenovi, tvorovi ze severských bájí

Odhalení mraků potvrdilo domněnku, že na měsíci dochází k procesu podobnému k vodnímu cyklu jako na Zemi - tj. že nad metanovými moři se tvoří mraky, které nad pevninou shodí zkapalněný metan v podobě deště. A ten pak steče do řek a vyústí do moří.

Titan obsahuje klíčové prvky potřebné k výskytu života

„Objev mraků je neskutečný, jelikož potvrzuje hypotézu, že se mraky tvoří nad severní polokoulí v letním období v čase, kdy je povrch oteplován slunečními paprsky,“ prohlásil badatel Conor Nixon z Goddardova vesmírného střediska NASA v americkém Marylandu.

Snímky tak dokládají přítomnost mraků na Titanu, navíc se zdá, že se vlastně nepohybují, ale nejspíš jen mění tvar.

Výsledná data z pozorování v kosmu i na Zemi

Do dalších pozorování Titanu se zapojila také pozemní Keckova observatoř umístěná na sopce Mauna Kea na Havaji.

„JWST a naše observatoř zachytily největší Saturnův měsíc v blízké infračervené oblasti a odhalily mraky na severní polokouli poblíž oblasti Kraken Mare. Data budou použita ke zkoumání fascinující atmosféry a klimatu Titanu,“ popisují zástupci havajské hvězdárny následnou spolupráci s Webbem.

A toto je výsledek.

Výzkumníky navíc potěšilo, že i několik dní po odhalení od Webbova teleskopu se mraky znovu podařilo najít.

Robotická „vážka“ NASA se v roce 2034 proletí nad řekami měsíce Titan

Co se týká dalších úspěchů aparátu, dalekohled při své práci nachází např. i jasné rané galaxie, které nám byly dosud utajené. Podle astronomů měla jedna z těchto galaxií vzniknout pouhých 350 milionů let po velkém třesku, v jehož rámci se zrodil vesmír, tedy zhruba před 13,5 miliardy let. Objevy Webbova teleskopu, který byl na svou orbitální pozici dopraven letos v lednu, naznačují, že hvězdy mohly vznikat mnohem dříve po velkém třesku, než jsme si mysleli.

Sedmitunové zařízení jménem JWST pozoruje vesmír z tzv. druhého Lagrangeova bodu (L2) 1,5 milionu km daleko, tj. čtyřikrát dále, než je Měsíc, kde se vyvažují gravitační síly Země a Slunce.

Webbův teleskop odhalil další prastaré galaxie