Vědci objevili novou subatomární částici, je to zřejmě Higgsův boson

– Ženeva • Aktualizováno
Novinky,

Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) objevili novou subatomární částici. Podle stanice BBC částice odpovídá tomu, jak by měl vypadat 45 let hledaný Higgsův boson, tedy částice, která by podle vědců měla vysvětlovat, jak získaly ostatní částice hmotnost. Právě proto se jí říká božská částice.

Při hledání Higgsova bosonu objevili vědci subatomární částici

Vědci však přímo nepotvrdili, že objevili boson, ale jen částici, která má charakteristiku velmi podobnou, jakou předpokládali u bosonu. Čekají na další výsledky.  "Mohu potvrdit, že byla objevena částice, která odpovídá teorii Higgsova bosonu," řekl Reuters britský fyzik John Womersley.

Už loni byla zveřejněna měření, naznačující existenci bosonu, a v listopadu vědci uvedli, že do roka budou vědět, zda jej objevili.

CERN je blízko zajímavému objevu.

Higgsovu bosonu se občas přezdívá božská částice, protože bez něj by neměly mít ostatní částice hmotnost, tudíž by se pohybovaly rychlostí světla a nevznikaly by z nich atomy. „Higgsův boson dává ostatním částicím hmotnost, což zní prostě. Kdyby ale částice neměly hmotnost, nemohli byste mít hvězdy, galaxie, ale ani atomy. Vesmír by byl úplně jiný," uvedla Tara Shearsová z Liverpoolské univerzity.

Už loni vědci uvedli, že boson možná spatřili, a odhadli jeho hmotnost na 126 gigaelektronvoltů (GeV).

Tým si je skoro jist, že boson objevil

Fyzikové ze dvou týmů loni uvedli, že během dvou různých experimentů CMS a Atlas prováděných různými způsoby viděli náznaky existence Higgsova bosonu o stejné hmotnosti, což jim dává velkou naději, že teorie předpokládající jeho existenci je správná. [celá zpráva]

Podle středečního sdělení CERN objevili částici vědci pracující na experimentu CMS Atlas. Dosáhli výsledků, které lze označit za „objev“. Zjistili výchylku na 126 GeV. Stejnou hmotnost zaznamenali i při pokusu Atlas, a to hned na třech kanálech. Tento tým ale ještě musí dopracovat zprávu o svých pokusech.

Tým CMS potvrdil, že když zkombinoval výsledky dvou svých pokusů, jeho členové dosáhli vysoké pravděpodobnosti, že jde o boson. Podle nich v případě zkombinování těchto dvou sad výsledků byla pravděpodobnost, že by signál nepřicházel od bosonu, jedna ku třem a půl miliónům.

Když ale zkombinovali všechna získaná data ze všech pokusů, tak je tato pravděpodobnost slabší - jedna ku dvěma miliónům. I to je důvod, proč zatím nehovoří přímo o objevu Higgsova bosonu.

Poslední článek v modelu

Higgsův boson má způsobovat, že ostatní částice jsou hmotné. Právě jeho objev by potvrdil, že stávající teorie částicové fyziky jsou správné. Higgsův boson je posledním chybějícím článkem v takzvaném základním modelu částicové fyziky

Jako první její existenci předpověděl v roce 1964 britský fyzik Peter Higgs. Objevit jej je velkou výzvou pro jaderné fyziky už šedesát let, zatím se to však nepodařilo. Pátrání po něm je úkolem velkého hadronového urychlovače (LHC) v CERN.

Ze standardního modelu neplyne, jakou by měl mít hmotnost, fyzikové proto urychlují proudy protonů až k rychlosti světla a nechávají je srážet. Při takové kolizi by boson mohl vzniknout. Jeho existence by sice byla kratičká, ale měl by být zaznamenán a na grafech se projevit špičkou, protože má mít vysokou kinetickou energii, po experimentech odhadovanou na 126 gigaelektronvoltů (GeV).