V lebce ryby odhalili vědci mozek starý 319 milionů let

Aktualizováno

Fosilie lebky vyhynulé ryby Coccocephalus wildi skrývá dosud nejstarší příklad dobře zachovalého mozku obratlovce. Podle zpravodajských stanic BBC a CNN to ukázalo skenování zkameněliny nalezené před více než sto lety v uhelném dole v anglickém hrabství Lancashire. Vzorek byl poté uložen v Manchesterském muzeu.

V lebce ryby odhalili vědci mozek starý 319 milionů letVideo: Reuters

Protože jde o jediný dochovaný pozůstatek tohoto pradávného živočicha, který žil před více než 319 miliony let, použili vědci z Michiganské univerzity v USA a Birminghamské univerzity v Británii nedestruktivní techniku počítačové tomografie (CT), aby se podívali dovnitř lebky.

CT snímek nejdříve ukázal „neidentifikovatelnou skvrnu“, uvádí tisková zpráva Michiganské univerzity.

Důkladnější průzkum pak potvrdil, že objekt měl jasně definovanou strukturu s rysy, které se vyskytují v mozcích obratlovců.

Byl oboustranně symetrický, obsahoval duté prostory připomínající mozkové komory a rozšiřující se vlákna podobná tzv. hlavovým neboli mozkovým nervům.

Vědci hledají na Islandu gen dlouhověkosti

„Bylo to tak nečekané, že nám chvíli trvalo, než jsme si byli jisti, že se skutečně jedná o mozek,“ poznamenal paleontolog Sam Giles, spoluautor vědecké studie pro časopis Nature.

Měkké tkáně se většinou rozpadají…

Podle citovaného zástupce Birminghamské univerzity se měkké tkáně, jako je mozek, obvykle rychle rozkládají a „velmi zřídka fosilizují“. Jenže když ryba uhynula, byla podle něj „zřejmě rychle pohřbena v sedimentech s malým množstvím kyslíku“. A takové prostředí „může zpomalit rozklad měkkých částí těla“.

Podle BBC nám tento mozek dává překvapivý vhled do stavby nervové tkáně paprskoploutvých ryb. Evoluce mozku může být podle badatelů komplikovanější, než jsme si dosud mysleli.

Foto: Jeremy Marble, University of Michigan News

Fosilie lebky vyhynulé ryby Coccocephalus wildi

Fosilie dnes již vyhynulé ryby Coccocephalus wildi byla získána z vrstvy na střeše dolu v Lancashire před více než stoletím, přičemž poprvé byla vědecky popsána v roce 1925. Přestože byla nalezena pouze lebka, odborníci se domnívají, že celý tvor byl dlouhý 15 až 20 centimetrů. Pravděpodobně šlo o masožravce.

Vědci poprvé identifikovali zkamenělinu mozku dinosaura