Hlavní obsah

Umělá inteligence vzdělávání promění, učitele však nenahradí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Nahrazení učitelů umělou inteligencí je zatím nereálné. Pracuje totiž na principu pravděpodobnosti, takže se může mýlit. Umělá inteligence také postrádá empatii a schopnost řešit spory mezi žáky. Spíše učitelům může pomoct s přípravou hodin, vymýšlením aktivit či opravou testů, uvedlo ve středu Informační centrum pro vzdělávání EDUin. Velkým tématem současnosti je inteligence nazvaná ChatGPT.

Foto: Florence Lo, Reuters

ChatGPT logo (ilustrační obrázek)

Článek

„Stroj pro své fungování vyžaduje od studenta neustálé informace, které mu žák nemusí vždy poskytnout,“ řekl analytik EDUin Jan Zeman.

Chatbot ChatGPT založený na strojovém učení může podle odborníků při výuce posloužit jako inteligentní učební pomůcka, která rozpozná úroveň znalostí žáka a přizpůsobuje mu úlohy. Také může učiteli pomoct s opravou testů.

  • ChatGPT je chatovací robot, který v listopadu 2022 spustila americká firma OpenAI. Technologie se na základě obrovského množství dat podobně jako člověk učí, jak odpovídat na výzvy uživatelů. Vedle produkce esejů, receptů či sofistikovanějšího vyhledávání dokáže pomoci třeba i při programování.

Hodnocení žáků počítačem je však podle Zemana stále kontroverzním tématem. Kompromisem může být varianta, kdy je umělou inteligencí hodnocení pouze navrženo a finální rozhodnutí provede učitel.

Zneužití umělé inteligence školáky se čeští učitelé příliš neobávají

Věda a školy

Podle centra EDUin bude také potřeba změnit způsob, jakým učitelé uvažují o úkolech pro žáky. Pro umělou inteligenci není problém napsat esej na zadané téma, takže se po žácích do budoucna spíš bude vyžadovat dopracování části textu, srovnání s jiným nebo kontrolování správnosti.

V českém vzdělávacím systému brání podle předsedy Unie školských asociací ČR – CZESHA Jiřího Zajíčka zneužívání chatbotu podoba zkoušení žáků. Oproti např. angloamerickému školství není v tuzemských školách psaní esejů běžnou praxí, žáci a studenti si známky obvykle odnášejí z ústních zkoušení či psaných písemných prací a testů na papír.

Umělá inteligence nevyřeší konflikty spolužáků

Umělá inteligence navíc nedokáže řešit konflikty spolužáků. To Zeman demonstruje na rozhovoru fiktivního žáka s ChatGPT.

„Dostal jsem od učitele úkol napsat s kamarádem Googlem dokument na téma Můj nejoblíbenější film, ale kamarád chce psát o jiném filmu než já. Co mám dělat?“ zní dotaz žáka.

ChatGPT mu odpoví, že je potřeba poradit se s učitelem. Nabádá k bezkonfliktnímu řešení situace a hledání kompromisu, avšak řešení samotného problému nechává zcela na učiteli.

Student obhájil diplomovou práci, kterou napsala umělá inteligence

Internet a PC

Výzvou pro české školství bude i samotná výuka umělé inteligence a jak s ní efektivně pracovat. Zeman zmiňuje gramotnost v umělé inteligenci. Půjde o znalost zadávání správných příkazů umělé inteligenci, znalost jejího fungování a vědomí o technologických limitech. V případě nedostatečného vzdělání v této oblasti podle odborníka hrozí vznik nového znalostního kapitálu, který rozdělí žáky na perspektivní a znevýhodněné.

ChatGPT dokáže na základě jednoduchých dotazů generovat články, vtipy, ale i poezii. Na základě obrovského množství dat se podobně jako člověk učí, jak odpovídat na podněty uživatelů.

Společnost OpenAI v úterý zmínila, že představí pokročilejší verzi ChatGPT-4, která má být schopna poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi.

ChatGPT nahradí pokročilejší model umělé inteligence

Software

Reklama

Výběr článků

Načítám