První obyvatelnou planetou ve sluneční soustavě byla podle astronomů Venuše

Právo, mcm

Dnes je to vroucí peklo, kde se taví olovo a v ovzduší putují jedovatá mračna z kyseliny siřičité. S povrchovou teplotou 462 stupňů Celsia je Venuše nejrozpálenější planetou naší sluneční soustavy. Podle listu The Guardian je to jakýsi ďábelský dvojník Země. Podle studie, která bude tento týden předložena při setkání Americké astronomické společnosti, však i Venuše zažila časy mírného klimatu.

Snímek povrchu planety Venuše

V jejích oceánech hlubokých až dva kilometry se mohly množit primitivní bakterie. „Pokud byste před třemi miliardami let žili v nízké zeměpisné šířce a v nízkých polohách, povrchové teploty by se moc nelišily od teplot v tropech na Zemi,“ řekl k dávným poměrům na Venuši vedoucí studie Michael Way z amerického Goddardova institutu pro vesmírná studia v New Yorku.

Rozdíl proti Zemi by pak byl hlavně v počasí. Obloha dávné Venuše byla prý zastíněna mračny, z nichž se skoro nepřetržitě valily lijáky. „I když byste mohli zažít krásné západy slunce, během dne bylo většinou zataženo,“ podtrhl Way.

Pokud jsou propočty jeho týmu správné, oceány na Venuši mohly existovat ještě před 715 milióny let. To by poskytovalo dost času, aby se na Venuši vyvinul aspoň mikrobiální život. „Oceány na dávné Venuši by měly stálé teploty, a pokud život začal v oceánech – čímž si na Zemi nejsme jisti – bylo by to dobré startovní místo pro život,“ podtrhl vědec.

Way a jeho lidé vypočetli, že před třemi miliardami let byla průměrná roční teplota asi 11 stupňů Celsia a ještě před 715 milióny mohla být únosných 15 stupňů. Nyní je třicetkrát vyšší a planetu obklopují mračna kysličníku uhličitého, 90krát hustší než na Zemi.