Pod grónským ledovcem objevili další masivní kráter

Novinky,

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) minulý týden oznámil, že vědci objevili zřejmě další masivní kráter pod ledovcem v Grónsku. Na šířku má zhruba 36 kilometrů, dosud ale nebyl identifikován jako impaktní, tedy vzniklý nárazem jiného tělesa. Jiná skupina výzkumníků přitom před pár měsíci odhalila přes 30 kilometrů široký impaktní kráter pod grónským ledovcem Hiawatha.

Vědci našli pod ledovcem v Grónsku masivní kráterVideo: Novinky/Reuters

Po loňském nálezu grónského impaktního kráteru odborný tým dle informací agentury Reuters analyzoval topografické mapy a satelitní snímky, aby zjistil, zda se v okolí nevyskytují i další krátery.

Díky tomu výzkumníci zaregistrovali druhý útvar ve tvaru misky, vzdálený od prvního kráteru přes 180 kilometrů.

„Abychom zjistili, zda je i tato druhá struktura skutečně impaktním kráterem, budeme muset provést další terénní práce či získat vzorky přímo z jeho jádra,“ uvedl glaciolog Joe MacGregor z Goddardova kosmického střediska NASA.

On sám působil navíc i v týmu, který našel zmiňovaný předchozí kráter. O obou nálezech napsal do vědeckého žurnálu Geophysical Research Letters.

Letouny mapující ledovce

K novým zjištěním napomohla data z operace IceBridge, což je probíhající mise amerického vesmírného úřadu, která používá letadla k mapování změn stavů ledu v polárních oblastech.

Foto: NASA/John Sonntag

Pohled směrem k místu, kde byl loni identifikován první impaktní kráter Hiawatha. Vše je pokryto masou ledu, která má i jednoduché jméno Grónský ledovec a zabírá asi 80 procent tamního území.

Experti navíc odhadují, že daný výše popisovaný útvar v Grónsku (a možná i celá soustava kráterů) vznikl před 100 tisíci až 100 miliony lety.

Impaktní kráter

Impaktní kráter je prohlubeň většinou kruhového tvaru na povrchu těles v planetární soustavě, tedy planet, měsíců a planetek. Vzniká nárazem jiného tělesa (asteroidu) a může mít průměr od několika mikronů do tisíce kilometrů. Dno typického impaktního kráteru leží níže než jeho okolí. Jeho vyvýšený okraj se prudce svažuje do středu kráteru a pozvolna vnějším směrem.

Na Zemi byly mnohé z nich později zahlazeny geologickou činností, například i pohybem kontinentů. Dochovalo se jich tu přibližně 190 a další stále přibývají, respektive jsou nově objevovány.