Paleontologové objevili v Patagonii největšího megaraptora. Měl obří drápy

Tým argentinských paleontologů objevil v Patagonii dosud největší nalezené pozůstatky dinosaura z rodu tzv. megaraptorů. Nově objevený druh vrcholového predátora s drápy žil před zhruba 70 miliony lety, jak minulý týden uvedla agentura AFP.

BEZ KOMENTÁŘE: Paleontologové v Patagonii objevili dosud největšího megaraptoraVideo: Reuters

Zkamenělé pozůstatky paleontologové objevili už v březnu 2019 na jihu Argentiny v provincii Santa Cruz - předtím, než pandemie covidu přerušila výkopové práce.

Nový druh dostal jméno Maip macrothorax. „Maip“ pochází od etnika Tehelčů, původních obyvatel Patagonie, a jde o pojmenování zlého ducha z jejich mytologie. Příslušná bytost představuje „stín smrti, který zabíjí v chladném větru”. „Macrothorax“ pak odkazuje na velký hrudní koš pravěkého ještěra.

Živočich měřil na délku devět až deset metrů. Podle agentur AFP a Reuters mohl vážit okolo pěti až šesti tun.

Záhada obávaného spinosaura rozluštěna: tvor větší než T. rex lovil kořist pod vodou

„Ostatní druhy megaraptorů nebyly delší než devět metrů,“ připomněl Mauro Aranciaga, jeden z vědců, kteří pozůstatky nalezli.

„Když jsem zvedl obratel, spatřil jsem znaky typické pro megaraptora. Bylo to velmi emotivní, viděl jsem obří obratel, a to znamenalo, že máme co dočinění s obřím megaraptorem,“ popsal Aranciaga. „Splnily se mi sny z dětství i dospělosti,“ přiznal.

Jeden z posledních megaraptorů

Následující tři roky vědci strávili doslova mravenčí prací. Fosilii vykopali, převezli, očistili a dlouhé měsíce, kdy výzkum narušila právě i pandemie, laboratorně zkoumali. Výsledky zveřejnili v odborném časopise Nature.

Maip macrothorax je podle Aranciagy navíc i nejjižněji nalezený megaraptor.

Potvrzeno: Za vyhynutí dinosaurů může pouze asteroid

„Podle měření a srovnání to bylo vskutku velké zvíře. Byl to také jeden z posledních megaraptorů, který na Zemi žil před vyhynutím dinosaurů zhruba před 66 miliony lety,“ uvedl vedoucí laboratoře v přírodovědném muzeu v Buenos Aires (Museo Argentino de Ciencias Naturales Bernardino Rivadavia) Fernando Novas - paleontolog, který již popsal několik rodů argentinských dinosaurů i dalších pravěkých obratlovců.

Paleontologové na patagonském nalezišti odkryli kromě obratlů i žebra a části ocasu a horních končetin. Ke svému překvapení zjistili, že měl megaraptor na palci a ukazováku obří drápy.

Paleontologové představili unikátní lebku basilosaura

„Na předních končetinách měli tři prsty, ale jejich drápy měřily téměř 40 centimetrů,“ uvedl Novas, podle kterého tyto smrticí zbraně sloužily k chycení kořisti a jejímu roztrhání.

Megaraptoři pobývali na Zemi v období křídy. Živili se i menšími dinosaury, byli poměrně mrštní. S rovnováhou a rychlými manévry při lovu jim pomáhal dlouhý ocas.

V Argentině našli pozůstatky jednoho z posledních dravých dinosaurů

O nálezu velkého megaraptora jsme informovali už dříve, nyní již však má jméno a víme toho o něm o něco více. Příští rok se však badatelé plánují do oblasti naleziště vrátit a provést další vykopávky, aby o tvorovi zjistili ještě větší množství informací.

Nyní jsou jeho kosterní zbytky k vidění ve zmíněném muzeu.