Hlavní obsah

Nový projekt pedagogického institutu má podpořit větší spolupráci učitelů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Podporu větší spolupráce učitelů, webové semináře či pomoc při současné proměně vzdělávání nabídne učitelům i školám Národní pedagogický institut (NPI) v novém projektu IPs Kurikulum. Projekt navazuje na předchozí Systém podpory učitelů a ředitelů (SYPO), pokračovat bude i s tzv. metodickými kabinety. Nově bude existovat centrální Národní kabinet a 35 územních kabinetů. Informoval o tom minulý týden NPI v tiskové zprávě.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Cílem projektu je zlepšit úroveň klíčových znalostí a dovedností žáků, přispět má i ke snížení nerovností ve vzdělávání. Zároveň má podpořit proměnu vzdělávání ve školách a přispět k modernizaci obsahu, metod, ale i forem vzdělávání.

Projekt má umožnit školám i učitelům profesní rozvoj díky spolupráci, vzájemnému sdílení příkladů z praxe a učení se. Pomůže i s tím, aby vzdělávání více vyhovovalo požadavkům národního učebního plánu.

Výměna zkušeností učitelů

Metodické kabinety mají být platformou, kde si učitelé budou moct rozšiřovat své znalosti a dovednosti, vyměňovat si zkušenosti s kolegy a dále se vzdělávat ve svém oboru. Nově budou rozděleny na Národní kabinet a 35 územních kabinetů, jejich rozdělení bude záviset na počtu škol i dopravní obslužnosti.

Pedagogický institut předloží ministerstvu nové učební plány pro ZŠ ke schválení v prosinci

Věda a školy

Kabinety budou rozdělené do šesti sekcí podle vzdělávacích oblastí. Bude to sekce jazyka a komunikace, sekce kultury, umění a zdraví, sekce matematiky a informatiky, dále pak sekce předškolního a prvostupňového vzdělávání, sekce přírodních věd a sekce společenských věd.

Učitelé stejných nebo příbuzných předmětů se budou setkávat a vyměňovat své zkušenosti.

Pomoc s RVP

Projekt má školám pomoci i s chystanými změnami v souvislosti s revizemi tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP), podle kterých školy vytvářejí své učební plány. Dobrovolně by školy mohly podle nových plánů učit od školního roku 2025/2026, od školního roku 2027/2028 pak bude výuka v základních školách podle nového učiva povinná.

Projekt nabídne školám i tři modelové školní vzdělávací programy a balíčky sestavené na míru potřebám jednotlivých škol s cílem inovovat jejich stávající plány. NPI nabídne i online podporu pro všechny učitele, její součástí budou výukové webináře, moderované diskuze nebo tutoriály.

  • RVP na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Učební plány jednotlivých škol se tak od sebe mohou lišit.

Třetí aktivitou je iniciativa Otevřené vzdělávací zdroje, jejímž cílem je usnadnit učitelům přístup ke kvalitním vzdělávacím materiálům. Na základě analýzy stávajících i teprve vznikajících vzdělávacích materiálů na různých portálech a úložištích nabídne NPI odborné veřejnosti databázi více než 3000 vzdělávacích zdrojů. Budou ohodnocené proškolenými hodnotiteli a učitelé je budou moci ihned použít pro výuku.

Projekt bude fungovat do konce roku 2028, na jeho financování se podílí Evropská unie a ministerstvo školství.

Téma Romů je třeba promítnout do školních vzdělávacích programů, míní Bek

Věda a školy

Nový kurz má učitelům pomoci pracovat s traumatizovanými dětmi

Věda a školy

Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní pedagogický institut České republiky

Reklama

Výběr článků

Načítám