Hlavní obsah

Nový projekt nabízí podporu učitelům, kteří pracují s dětmi s problematickým zázemím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Učitelům, kteří pracují s žáky s problematickým zázemím, pomůže nový projekt Domů nevidíš. Připravila jej Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze společně s organizací Barevný svět dětí. Podle ČTK je jeho cílem dát učitelům návod, aby uměli podpořit děti čelící potížím - kupříkladu aby dokázali rozpoznat příčiny zhoršeného prospěchu či náhlých změn v chování dětí a najít řešení.

Foto: Envato

Ilustrační snímek

Článek

Na stránkách projektu najdou zájemci podklady k tomu, jak s takovými dětmi pracovat. Materiály upozorňují na problémy, s nimiž se mohou potýkat rodiče samoživitelé, dále se věnují otázce psychicky týraného dítěte a úskalím pěstounské péče.

Organizátoři projektu se domnívají, že potíží žáků si jako první mohou často všimnout právě učitelé

Učitelé se dozvědí, co je prevence, stejně tak jim stránky poskytnou informace, jak poznat, že se s žákem něco děje a jak situaci co nejlépe vyhodnotit a řešit. Na stránkách je i seznam kontaktů, kam se učitelé mohou obrátit pro pomoc.

Aby samotní učitelé nevyhořeli

Řešitelé projektu nezapomněli ani na samotné pedagogy, v jedné ze sekcí poukazují i na důležitost sebepéče. K tomu, aby nevyhořeli, mají učitelům pomoct i bodové manuály, které na stránkách najdou. Zmiňují totiž vše, co může učitel v rámci intervence podniknout.

Ministerstvo pošle školám návod, jak moc nezatěžovat děti domácími úkoly

Věda a školy

„Snažili jsme se to udělat jednoduše a prakticky, ale zároveň tak, abychom prošli všemi kroky, na které by se mělo pamatovat,“ uvedla Zuzana Cesneková z organizace Barevný svět dětí.

Podle sociální pracovnice z téže organizace Veroniky Fišerové Činčurové mají jednotlivé návody posloužit k tomu, aby se učitel v situaci lépe zorientoval. „Leckdy vidíme ve třídě dítě, které nemá prospěch, jaký by mohlo mít. Vypadá jako lajdák, který kašle na školu. Přitom se snaží a domácí prostředí není vždy podporující,“ sdělila.

Organizátoři projektu se domnívají, že potíží žáků si jako první mohou často všimnout právě učitelé či lidé, kteří s dětmi pracují.

„Projekt je zásadní pro porozumění, co se s žáky děje. Neprospěch nemusí být kvůli tomu, že se dítě neučí,“ podotkla Markéta Švamberk Šauerová z katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Školy mohou žádat o výjimku z hygienických požadavků

Věda a školy

Kromě toho, že probíhá kampaň na sociálních sítích, obdržely školy informace o projektu rovněž e-mailem. „Během vypracování a těsně po něm jsme projekt poslali pár desítkám učitelů základních škol k anonymnímu zhodnocení. Měli jsme v podstatě jen pozitivní odezvu,“ napsal Novinkám Ondřej Balada působící na pedagogické fakultě.

Projekt byl oficiálně spuštěn tento týden ve středu 12. dubna. V září by pak učitelé mohli dostat dotazníky týkající se zkušeností s materiály, které projekt nabízí. Fakulta chce také časem vyhodnotit využití webu. A v plánu je i jeho rozšíření, např. o problematiku dětských gangů.

K zanedbávání výchovy dochází u tisíců dětí

Přes dvacet tisíc dětí vyrůstá v České republice podle zástupců projektu v náhradní rodinné péči. O většinu z nich se starají příbuzní či jiné blízké osoby. U více než pěti tisíc dětí dochází k zanedbávání výchovy a kolem dvou tisíc nezletilých zažívá fyzické, psychické nebo sexuální zneužívání a týrání.

Pracovníci z odborů ochrany dětí loni řešili u chlapců a děvčat od šesti do 15 let celkem 2925 případů zanedbávání, 372 případů fyzického týrání a 454 případů psychického týrání.

Více než polovina škol řešila v posledních letech alespoň jeden případ šikany

Věda a školy

Novela má zkrátit čekání na pěstouny

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám