Nová chemická reakce pomůže vylepšit léčbu rakoviny, slibují čeští vědci

Praha

Vylepšit léčbu rakoviny nebo potlačit vedlejší účinky léků pomůže podle vědců nová chemická reakce. Tzv. biokompatibilní reakci, která umožňuje upravovat molekuly tak, aby úspěšně našly zamýšlenou tkáň, vyvinul výzkumný tým z Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) Akademie věd ČR.

Foto: ÚOCHB AV ČR

Vlevo první autorka studie Veronika Šlachtová, vpravo vedoucí vědecké skupiny Chemie biokonjugátů Milan Vrábel

Vědecký tým z ÚOCHB pod vedením Milana Vrábela vyvinul novou chemickou reakci, která má umožnit lépe zacílit léčiva.

Jak upřesnil ústav ve středeční tiskové zprávě, nová biokompatibilní reakce slibuje podle vědců výrazné pokroky v zaměřování léčiva na vybraná místa v organismu - např. na rakovinný nádor.

Díky této reakci, tzv. triaziniové ligaci, je totiž možné úspěšně upravovat biomolekuly - třeba proteiny či peptidy -, a to tak, aby společně s léčivou látkou našly zamýšlenou tkáň. Činidla, která vědci vyvinuli, jsou v organismu stabilní, působí velmi rychle a jsou podle nich výborně rozpustná.

Revoluce v diagnostice rakoviny slinivky. Pardubický chemik vynalezl speciální krevní test

„Doufáme, že nám tato metoda umožní kupříkladu označovat různé léky v živých buněčných kulturách, a tak lépe porozumět jejich působení a mechanismu účinku,“ řekl vedoucí vědecké skupiny Chemie biokonjugátů Milan Vrábel.

Aby se léčivá látka nedostala jinam, než má

Objev má podle ÚOCHB velký potenciál, na jeho základě mohou vědci nejen dopravovat léky tam, kam je potřeba, ale také sledovat, jak v buňkách působí. Prostřednictvím nové chemické reakce lze přidat k léčivé látce světelnou značku, která je dobře viditelná pod mikroskopem. Rozsvícené léčivo pak expertům ukáže, jestli se v organismu dostalo i tam, kam nemělo.

Další úpravou na molekulární úrovni lze pak ve druhém kroku změnit lék tak, aby zůstával pouze na určených místech a aby se zmenšily nebo zcela vyloučily jeho vedlejší účinky, resp. vedlejší účinky celé terapie.

Foto: ÚOCHB AV ČR

Barevné značení mitochondrií (oranžová barva) a modelové sloučeniny (zelená barva) pomocí nové bioortogonalní reakce v rakovinové buněčné linii

Vědci už nyní pracují na nové generaci činidel, díky kterým se léčivo rozsvítí až na místě, na které se výzkumníci soustředí. Nebude tak zářit cestou buněčným prostředím.

„Naše výsledky vypadají opravdu slibně a těšíme se na použití naší metody v dalších studiích,“ doplnila Veronika Šlachtová, první autorka studie o tomto objevu.

Práce navazuje na dřívější Vrábelův výzkum, který již biokompatibilní reakce využíval. Jeho původní výzkum se vydal nepředpokládaným směrem, který by mohl mít pro společnost zásadní význam. Podle vědců vede k nové a účinnější metodě léčby virových onemocnění i k vylepšení protirakovinné imunoterapie. Oba výzkumy podpořila Evropská komise prostřednictvím ERC grantů.

Článek o objevu publikoval časopis Angewandte Chemie.

Vědci hlásí pokrok v léčbě alzheimera. Lék má však vedlejší účinky