Hlavní obsah

Na silnicích ročně umírá deset procent ptactva a netopýrů, vědci tomu chtějí zamezit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

Až deset procent populace ptáků a netopýrů umírá ročně na silnicích při srážkách s auty. Přestože se kolem rušných silničních tahů staví nejrůznější typy bezpečnostních zdí ve snaze situaci zlepšit, nikdo ani přesně neví, zda stěny fungují. Změní to nový výzkum, který se bude konat v nadcházejících třech letech v česko-saském pohraničí.

Foto: archiv Masarykovy univerzity

Výzkum se zaměří na ochranu ptáků a netopýrů přelétávajících přes rušné komunikace.

Článek

Cílem přírodovědců není jen zmapovat tamní situaci, ale především navrhnout zcela nové a účinné formy ochrany ptáků.

Ochranné stěny jsou na některých místech jediným řešením.
Tomáš Bartonička, přírodovědec, Masarykova univerzita Brno

„Ochranné stěny jsou na některých místech jediným řešením. Platí to v oblastech, kde migrační koridory ptáků kříží rušné pozemní komunikace,“ řekl Novinkám za výzkumný tým hlavní řešitel projektu Tomáš Bartonička z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

Nálepky dravců na skle nefunguji

Současné ochranné zdi mají většinou podobu protihlukových zdí nebo skleněných stěn, na nichž jsou nalepeny siluety ptačích dravců. Jenže ono to nefunguje. Odraz přirozeného prostředí ve větších oknech je pro ptáky matoucí. Způsobují si zranění tím, že se snaží sklo proletět.

Při letošní Ptačí hodince padaly rekordy

Zahrada

Prosklenými plochami jsou podle ekologického institutu Veronica nejvíce ohrožováni zejména drobnější zpěvní ptáci jako sýkory, pěnkavy, kosi, drozdi, vlaštovky a vrabci. Z těch větších nejčastěji hynou strakapoudi nebo hrdličky.

Podle lidské logiky vidí pták siluetu dravce na skle, lekne se a odletí. Ve skutečnosti je to jinak.

„Nepohybující se silueta není pro ptáky reálnou hrozbou, ale jen pevným objektem, kolem kterého se snaží proletět,“ upozornila v minulosti Česká společnost ornitologická.

Nejúčinnějším prostředkem je prý polep skel pruhy obyčejné lepicí pásky, které ale nesmí být od sebe vzdáleny více než deset centimetrů. Vědci se nyní podívají na problém důkladněji, využijí k tomu hlavně četných bezpečnostních zdí v Sasku.

Vyvinou speciální ochrannou zeď

Staví se tam sice ochranné stěny z různých typů materiálů, a to plné nebo zhotovené z pletiva, dosud ale nebyla vědecky ověřena jejich funkčnost, přestože náklady na jejich vybudování jsou poměrně vysoké. V Česku byly prozatím dosud instalovány pouze protihlukové plné stěny.

Ochranáři prolomili ochranu vlků. Na řadě jsou nyní regiony

Domácí

„U současných stěn se bude konat vizuální, akustický a termovizní výzkum i měření dopravním radarem. Na dvou lokalitách mimo silnice budou postaveny také kontrolní mobilní modifikovatelné stěny. Již existující stěny u silnic totiž nelze měnit a chceme si také ověřit, jestli zvířata po přerušení koridorů již nezměnila chování,“ uvedl přírodovědec Erik Bachorec.

Unikátní projekt přijde na více než 19 milionů korun. Těžit z něj má nejen oblast česko-saského pomezí, kde budou nalezena nejkritičtější místa, ale pomoci by se mělo dostat zástupcům ptačí říše i v dalších oblastech. Odborníci chtějí vytvořit nízkonákladovou ochrannou stěnu z recyklovatelných materiálů, která by se následně mohla využívat v obou zemích, tj. v Česku i v Německu.

Nizozemský důchodce pomohl rozšifrovat záhadu obřího netopýřího penisu

Věda a školy

Na chilském území Antarktidy se objevil vzácný bílý tučňák

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám