Na Aljašce vznikají nová jezera. Pod jejich hladinou bublá „ošklivé tajemství“

Vlivem tajících ledovců vznikají na Aljašce nová jezera. Ovšem na rozdíl od ostatních nádherných scenérií tohoto amerického státu se k nim turisté pravděpodobně jen tak nepohrnou. Např. jezero Big Trail je totiž jedním z nejnovějších jezer na Aljašce a zároveň jedním z největších ohnisek emisí metanu v Arktidě.

Foto: NASA / Sofie Bates

Na hladině jezera Big Trail se objevují metanové bubliny.

Upozornil na to server TwistedSifter.

Jezera známá jako termokrasová neboli rozmrzající vznikají, když věčně zmrzlá půda – tedy tzv. permafrost – rozmrzne v důsledku stoupajících teplot, povolí a propadne se. Nově vzniklou propadlinu nakonec zaplní voda a vytvoří jezero, které se hemží bakteriemi, jež vylučují metan.

Metan je silný skleníkový plyn, tudíž jezera dále podporují klimatickou krizi, kvůli které vznikla.

Býval tam les

Na tato nově vznikající jezera se zaměřil projekt amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Arctic Boreal Vulnerability Experiment (ABoVE).

Daný projekt zkoumá vznik tzv. termokrasových jezer, aby zjistil, jak mohou ovlivňovat širší životní prostředí. Jedno z nově vzniklých jezer, Big Trail Lake, na svém blogu popsala ekoložka projektu ABoVE Katey Walterová Anthonyová.

Tání arktické půdy, která nikdy neměla roztát, ohrožuje celý svět, tvrdí studie

„Toto jezero rozhodně před 50 lety neexistovalo,“ zmínila v prohlášení na webu NASA ekoložka Walterová Anthonyová.

Příslušná pracovnice instituce University of Alaska Fairbanks rovněž připomněla, zatímco její kajak kroužil po tomto jezeře, jednu zajímavost. „Před několika lety zde byla půda asi o tři metry výše a byl tu smrkový les,“ konstatovala podle vědeckého serveru Phys.org.

Foto: NASA / Katie Jepson

Jezero Big Trail je jedním z nejnovějších jezer na Aljašce a jedním z největších ohnisek emisí metanu v Arktidě.

„U jezera Big Trail Lake to vypadá, jako byste úplně poprvé otevřeli dvířka mrazáku a dali všechno jídlo mikrobům, aby ho rozložili. A ti při jeho rozkládání vyvrhují metan,“ uvedla dále.

Permafrost taje po celém světě extrémní rychlostí a v jezeře Big Trail produkují bakterie tak velké množství plynu, že jsou na něm vidět bubliny stoupající k hladině.

Dávná jezera jsou „klidnější“

Jak věčně zmrzlá půda taje a bakterie znovu ožívají, vypouštějí skleníkové plyny, které se dostávají do atmosféry, zadržují teplo a přispívají k dalším klimatickým změnám – metan je při zadržování tepla více než 25krát účinnější než oxid uhličitý.

Švýcarské ledovce se letos kvůli oteplování zmenšily nejvíce za 100 let

Vysoké hladiny plynu vydávají pouze novější jezera, která se objevila před méně než 50 lety – jako je právě Big Trail. Tato termokrasová jezera vznikla během posledního půlstoletí a neustále chrlí bubliny naplněné metanem.

Jiná arktická jezera jsou stará stovky nebo tisíce let a mikrobům v nich došla organická hmota permafrostu. Výsledkem je, že tato stará jezera neuvolňují tolik metanu jako ta novější, vysvětluje NASA.