Mouchy přitahuje modrá barva, potvrdili vědci s využitím AI

Mouchy jsou společností často nenávidění živočichové. Pasti a různé vychytávky bývají neodmyslitelnou součástí mnoha domácností. Věděli jste však, že mouchy nejvíce nepřitahuje žlutá, ale modrá barva? K výsledkům nové studie vědci dospěli s pomocí umělé inteligence (AI).

Foto: Envato Elements

Skutečnost, že mouchy a další kousavý hmyz přitahuje modrá barva, je vědcům už pár let známá. Zato důvod byl dlouho velikým rébusem. Teorie zahrnovaly stinné oblasti, kde mouchy odpočívají, nebo podobnost se znaky, díky kterým rozlišují kořist na listech. Jednou z teorií dokonce byly modré oči kořisti.

Podložit teorii důkazy se zdálo téměř nemožné. Ve studii publikované v The Royal Society odborníci však přišli na způsob řešení. Informoval o tom The Guardian nebo The Conversation.

Vědci použili umělé neuronové sítě inspirované skutečnou strukturou nervových systémů v mozku much. Ty byly trénovány k rozlišování zvířat od pozadí listů a stínování.

Hmyzem roku je tesařík pižmový. Entomologové zvolili druh na ústupu

Po tréninku neuronové sítě rozlišily zastíněné a nezastíněné podněty i zvířata od pozadí. Klíčovým se ale stal způsob identifikování. Stín sítě rozeznaly kvůli jasu, a ne barvě, zatímco zvířata rozeznávaly pomocí modrých a zelených fotoreceptorových signálů.

Více modrá pro mouchy tedy znamenala, že objekt bude živočich, a zelenější podnět zase list. Modré předměty tedy mouchy nepovažují za zastíněné povrchy, ale za zvířata.

Mouchy mohou být i velmi nebezpečné

Zjištění a výzkum může pomoci při snaze zabránit šíření nemocí, jako je tyfus, cholera, úplavice, ale i mnoha dalším. Např. velmi známá moucha tse-tse přenáší spavé nemoci a její kousnutí může být smrtelné.

V České republice mohou mouchy zase přenášet mnohé infekce jako zápal plic či střevní chřipku. Jsou totiž po celém povrchu pokryté drobnými chloupky a bakterie tak snadno zachytí. Stačí pak, aby si moucha na chvíli sedla do talíře a už je přenos úspěšný.

Covid můžou roznášet i mouchy. Infekční jsou až 24 hodin